جمعه 10 فروردین 1403

حرکت بازار خودرو برخلاف جهت تصمیم شورای رقابت!

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
حرکت بازار خودرو برخلاف جهت تصمیم شورای رقابت!

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،، چند روزی است که از تصویب افزایش متوسط 8.2 درصد قیمت برای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و متوسط 8.9 درصد برای محصولات گروه سایپا برای سال 1400 توسط شورای رقابت می‌گذرد.

این افزایش قیمت براساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال 1399 و در نهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری محاسبه شده که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور 1400 اعمال و اجرا می‌شود.

طی تماس ایسنا، با هر دو خوساز بزرگ مشخص شد که تاکنون، قیمت‌های جدید به خودروسازان ابلاغ نشده و این امر به هفته آتی موکول شده است. جالب اینجاست که بازار آزاد خودرو نیز هنوز این افزایش قیمت را اعمال نکرده است.

علیرغم اینکه یکی از اهداف این تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت‌ها به صورت فصلی که از سال گذشته آغاز شد و برای سه فصل اول سال نیز اجرایی شد، کاهش فاصله قیمت کارخانه‌ای محصولات و قیمت آن‌ها در بازار اتخاذ شد اما تجربه‌های پیشین اثبات کرد که پس از افزایش قیمت‌های رسمی، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز تکانی افزایشی خورد.

حتی پس از اعلام خبر احتمال افزایش قیمت مصوب خودروها درب کارخانه برای سال 1400 که در اولین روزهای آغاز فعالیت‌ها در سال 1400 توسط رئیس شورای رقابت مطرح شد، دلالان و قیمت‌گذاران بازار آزاد را به تکاپوی افزایش قیمت‌ها کشاند؛ اما اکنون علیرغم اینکه چند روزی (از روز دوشنبه) از اعلام خبر تصویب افزایش قیمت‌ها می‌گذرد، هنوز تاثیری در قیمت خودروها در بازار ایجاد نداشته است.

بررسی آخرین قیمت‌های ثبت شده در آگهی‌های فروش روز گذشته (پنجشنبه) و مقایسه آن با قیمت‌های اوایل اردیبشهت‌ماه نشان می‌دهد طی روزهای اخیر نه‌تنها قیمت‌ها افزایشی نشده است بلکه نسبت به دو هفته پیش کاهش هم یافته است.

امکان دارد که این موضوع به سبب تعطیلی سه هفته اخیر بازارهای رسمی معادلات به جهت محدودیت‌های کرونایی، عدم اعلام قیمت‌های جدید رسمی محصولات ایران‌خودرو و سایپا، فراگیری بیشتر ویروس کرونا و ظهور کروناهای هندی، آفریقایی و هیبرید هندی - کالیفرنیایی باشد که تمایل به خردی و فروش خودرو حتی به شکل مجازی و از طریق آگهی‌های فروش اینترنتی و البته شاید هم ماه مبارک رمضان باشد و مردم خرید و فروش را به بعد از این ایام موکول کرده‌اند.

قیمت بسیاری از خودروها در بازار به نسبت 14 روز گذشته، کاهشی شده است

بررسی آخرین آگهی‌های درج شده در سایت‌های اینترنتی معاملات و مقایسه آن‌ها با قیمت‌ها در روزهای نخست اردیبشهت ماه نشان می‌دهد که بطور مثال در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، 206 تیپ 2 که تا 218 میلیون تومان هم پیش رفته بود اکنون با حدود قیمتی 198 تا 210 میلیون تومان یا تیپ 5 آن که تا 255 و 260 میلیون تومان هم بالا رفت اکنون در محدوده 250 میلیون تومان ثبت قیمت شده‌اند. پژو 207 اتوماتیک نیز از محدوده 385 میلیون تومان به 379 میلیون تومان رسیده است.

همچنین پژو پارس از حدود 218 میلیون تومان پایین آمده و به 210 میلیون تومان نزدیک شده است. پژو 405 GLX همچنان در همان رنج 187 تا 189 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. سمند LX نیز از 191 میلیون تومان به حدود 182 میلیون تومان رسیده است.

رانا هم از 206 میلیون تومان ارزان‌تر شده و مابین 199 تا 202 میلیون تومان، بسته به دلخواه دارنده خودرو (آگهی‌کننده) قیمت‌گذاری شده است. دنا حدود دو تا چهار میلیون تومان و دنا پلاس هم حدود هفت الی هشت میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. در حال حاضر دنا در محدوده 266 تا 268 میلیون تومان و دنا پلاس در محدوده 342 میلیون تومان است..

علاوه براین‌ها در محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز نوسان‌های کاهشی قیمت نسبت به دو هفته گذشته دیده می‌شود. بطور مثال سایپا 111 از 127 میلیون تومان به 124 میلیون تومان، سایپا 131 از 116 میلیون تومان به حدود 110 میلیون تومان و سایپا 151 (پراید وانت) هم از محدوده 124 میلیون تومان به زیر 120 میلیون تومان رسیده است.

ساینا نیز از 148 میلیون تومان به 140 تا 143 میلیون تومان، تیبا 2 از 132 تومان به 125 تا 130 میلیون تومان و تیبا2 پلاس از 1550 به 140 تا 145 میلیون تومان رسیده‌اند.

کوییک دنده‌ای و کوییک R نیز طی دو هفته اخیر نوسان قیمتی چندان نداشته و در همان محدوده‌های قبلی، قیمت‌گذاری شده‌اند. در حال حاضر کوییک دنده‌ای حدود 145 میلیون تومان و کوییک R در محدوده 152 میلیون تومان قرار دارند.

لازم به ذکر است همانطور که اشاره شد، قیمت‌های رسمی در نتیجه معاملات رسمی در واحدهای صنفی و نمایشگاه‌های رسمی به سبب تعطیلی محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و قیمت‌های اعلامی برای محصولات و میزان نوسانات آن‌ها تقریبی بوده و محدوده قیمت‌ها به صورت میانگین اشاره شده است که از بررسی قیمت‌های درج شده در آگهی فروش حاصل شده است.