دوشنبه 2 مهر 1403

حرکت عظیم اربعین اعلام اضطرار عملی به محضر حضرت ولی‌عصر (عج) است

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش مشرق، سیداحمد غفاری قره‌باغی، عضو هیئت علمی؛ معاون پژوهش، و مدیر موسسه حکمت و فلسفه ایران، شعبه قم در کانال خود در ایتا مطلبی را درباره اربعین و پیاده روی اربعین است را منتشر کرد:

حرکت عظیم اربعین توسط جمعیت میلیونی راهپیمایان عزادار حسینی، که مهم‌ترین پیام آن، اعلام اضطرار عملی به محضر حضرت ولی‌عصر اروحناله‌الفداء است، که با پای پیاده و خسته و تشنه و زیر آفتاب سوزان، آواره بیابان‌ها شدند و مقصدشان را حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام قرار دادند، نویدبخش اعتصام انسانی و اسلامی حول محور ولایت الهی در آخرالزمان است.

این تنها یکی از مظاهر قدرت تکوینی ولی الهی است که قلب‌ها را با مراتب مختلف پاکی و زلالی به سوی خود جذب می‌کند، هرچند مبتلا به دشواری‌های مالی و جسمی شوند. در این جریان و جوشش عظیم، انسان‌ها با زلالی این دریا همنوا می‌شوند و هر کس به سهم خویش بهره‌مند از طراوت و پاکی حسینی می‌شود.

چه بسا جوانانی که پیش از این، بهره اندکی از ولایت معصوم داشتند و اکنون پس از این پیاده‌روی، عمیقأ متحول شده‌اند و با جان و مال و خانواده خود، آماده هجرت از خود هستند.

این جمعیت میلیونی، نماینده میلیون‌ها انسان واله و شیدایی بودند که نتوانستند به جهت موانع مختلف، در این جنبش و خیزش حاضر شوند؛ پس با چشم بصیر می‌توان جریان قلب‌های روانه‌شده به سوی این پیاده‌روی اربعین را ده‌ها و صدها برابر بیش از تعدادی دانست که با پای جسمانی، راهی این مسیر شدند.

در ارزیابی هر اقدام فرهنگی، معیار و ملاک، ارزشمندی خود آن حرکت است. ارزشمندی اقدام فرهنگی نیز وابسته به میزان خدمتگزاری آن اقدام در راستای مولفه‌های اصیل در اندیشه اسلامی است، که در پیاده‌روی اربعین، یکی از مهم‌ترین ابعاد دین، که تولی به ولایت الهی و برانگیختن همه‌ی جوانب وجودی انسان به سمت اراده‌ی ولی الهی است، تقویت می‌شود.

ناظران گواهی می‌دهند که میزان اثرگذاری این پیاده‌روی بر اعماق جان جوانان و نوجوانان، علیرغم همه سختی‌های آن، قابل مقایسه با اثرگذاری هیچ اقدام فرهنگی دیگر نیست. کسانی که در این سیل عظیم انسانی حاضر شده‌اند، چنان سرشار از عناصر اخلاقی همچون ایثار و همبستگی و اجتماعیت می‌شوند، که این میزان از درک اخلاقی را هیچ‌گاه و در هیچ موقعیت دیگر، وجدان نکرده‌اند.

تشکر ویژه از متولیان و مدیران دولتی و غیردولتی در همایش اربعین امسال، لازم است که حقیقتا سنگ تمام گذاشته و خدمت کم‌نظیری را در مقایسه با سال‌های قبل به نمایش گذاشتند. وفور خدمتگزاران به زائران اربعین و ادب خدمتگزاران و تدبیر به موقع جهت عدم ازدحام در مرزها و فراوانی موکب‌ها در نجف و کربلا و مسیر مشایه، حقیقتاً لذت زیارت را دوچندان کرد. خدا اجرشان دهد.

ومن الضروری أیضًا أن نشکر اخواننا العراقیین الذین خدموا الضیوف من أعماق قلوبهم و حقیق لهم حقًا ضیافه زوار أبی‌السجاد علیهماالسلام. بارک الله فی حیاتهم و أموالهم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.