دوشنبه 23 مهر 1403

حساسیت مردم برای حفظ مراتع گلستان اندک است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حساسیت مردم برای حفظ مراتع گلستان اندک است

گرگان - ایرنا - رییس کل دادگستری گلستان با اشاره به افزایش دست‌اندازی به مراتع استان و شکل‌گیری کانون‌های گرد و خاک در این مناطق گفت: حساسیت و مشارکت سمن‌ها و گروه‌های مردمی ساکن پیرامون این زیستگاه‌ها برای حفظ مراتع اندک است

هادی هاشمیان روز پنجشنبه در جلسه شورای حفاظت بیت المال گلستان افزود: متاسفانه در استان برخی افراد شبانه ده ها هکتار از مراتع را شخم کرده و در آن کشت و کار می کنند اما این گونه گزارشات بسیار دیر و زمانی که مراتع دچار آسیب زیاد شدند به دستگاه قضایی می رسد.

وی افزود: در حال حاضر حساسیت مردم به قطع درختان جنگل مطلوب است و با همراهی آنان جلوی بسیاری از تخلفات گرفته شده که اگر این توجه در بخش مرتع و دیگر عرصه های طبیعی استان ایجاد شود، شاهد کاهش آسیب و دست درازی به طبیعت خواهیم بود.

هاشمیان با اشاره به نظر کارشناسان در خصوص فقر مراتع استان از نظر پوشش گیاهی گفت: در صورت استمرار دست اندازی به مراتع، کانون های ریزگرد در استان ایجاد می شود که با توجه به این شرایط علاقه‌مندان به منابع طبیعی و سمن ها می توانند با فرهنگ سازی در موضوع حفظ مراتع در پاسداشت انفال به منابع طبیعی و محیط زیست کمک کنند.

رییس کل دادگستری گلستان به واگذاری اراضی دولتی در استان نیز اشاره کرد و افزود: اداره راه و شهرسازی برای واگذاری زمین های دولتی باید افرادی را که در قالب تعاونی هستند و تاکنون از تسهیلات دریافت زمین بهره مند نشده اند در اولویت قرار دهد.

هاشمیان گفت: واگذاری زمین های دولتی به افراد خاص با هیچ بهانه ای توجیه پذیر نیست و دادگستری در برخورد با متخلفان تعارف ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان هم در این جلسه از تشکیل پلیس انفال خبر داد و گفت: پلیس انفال از نمایندگان دستگاه ها برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز تشکیل شده و می تواند بدون نیاز به حکم دادگاه هر جا سازه ای بدون مجوز در مراحل اولیه ساخت و ساز بود تخریب کنند.

حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی افزود: خلاهای قانونی و مشخص نبودن محدوده وظایف دستگاه ها، فرصتی برای سودجویان و دست اندازان به اراضی ملی و منابع طبیعی فراهم کرده بود که با تشکیل پلیس انفال این مشکل برطرف خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*