دوشنبه 28 خرداد 1403

حسرت لندن بعد از 12 سال فراموش می شود؟/ مریم طوسی و بازهم رکوردشکنی در مسیر المپیک

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
حسرت لندن بعد از 12 سال فراموش می شود؟/ مریم طوسی و بازهم رکوردشکنی در مسیر المپیک

مریم طوسی در آستانه 35 سالگی با رکوردشکنی های متوالی امیدوار به کسب سهمیه المپیک است.

به گزارش "ورزش سه"، قهرمان باسابقه دو و میدانی ایران یکبار دیگر رکورد 200 متر سرعت ایران را که در اختیار خودش قرار دارد سیزده صدم ثانیه در شهر بوگوتای کلمبیا ارتقاء داد تا به بیخ گوش کسب سهمیه 200 متر المپیک 2024 برسد تا شاید غم و حسرت صدم های ثانیه ای که برای حضور در المپیک 2012 لندن کم آورد را بعد از 12 سال با رسیدن به پاریس برای همیشه به فراموشی بسپارد.

مریم طوسی 11 سال قبل در آلماتی قزاقستان با 23 ثانیه و 46 صدم رکورد 200 متر ایران را شکست و دو ماه قبل توانست در 34 سالگی این رکورد را 9 صدم ثانیه در آفریقای جنوبی ارتقاء دهد و 23 ثانیه و 35 را ثبت کند.

طوسی دوهای سرعت ایران یکبار دیگر توانست با عملکرد فوق العاده و کسب مدال برنز رقابت سطح C فدراسیون جهانی دو و میدانی در تور جهانی کلمبیا رکورد شکنی کند و با ثبت زمان 23 ثانیه و 22 صدم سیزده ثانیه رکورد ملی 200 متر ایران را ارتقاء دهد و مدال برنز را بر گردن آویزد.

در حال حاضر مریم طوسی تا قبل از اضافه شدن امتیازات رقابتهای تور جهانی کلمبیا به رنکینگ دونده ها در قاره آسیا رتبه هشتم 200 متر زنان و در جهان رتبه نودم رنکینگ را به خود اختصاص داده و با کسب نتایج مطلوب در رقابتهای نیجریه، قهرمانی کشورمان و قزاقستان می تواند سهمیه 200 متر المپیک 2024 پاریس را برای ایران به ارمغان آورد.

نکته حائز اهمیت اینکه مریم طوسی که بیش از دو سال است از ایران دور بوده و در آمریکا زندگی می کند در تمامی رقابتهای مختلف دنیا که روی پیست تارتان دویده با موازین قانونی فدراسیون دو و میدانی ایران و البته حجاب اسلامی با رقیبان کشورهای دیگر مسابقه داده و تمام هزینه های سفرها را نیز بدون حمایت و دریافت مالی از نهادهای ورزشی کشورمان بصورت شخصی پرداخت کرده تا پرچم ایران را به اهتزاز درآورد.

نکته قابل انتقاد رفتار عجیب فدراسیون دو و میدانی برای رفتن مریم طوسی به رقابتهای نیجریه است که هفته دیگر در سطح B جهانی برگزار می شود.

فدراسیون دو و میدانی که قرار است حمیده اسماعیل نژاد را به رقابت 100 متر نیجریه اعزام کند، دو هفته قبل برای اقدام ویزای نیجریه مریم طوسی به منظور رقابت 200 متر درخواست پاسپورت و مدارک کرده اما در نهایت به او اعلام شده چون در ایران نیست، فدراسیون نمی تواند برایش ویزا بگیرد!

مسئله دیگر اینکه فدراسیون دو و میدانی هنوز وضعیت صدور ویزای مربی آمریکایی مریم طوسی یعنی "جنترلی بردلی" را برای سفر سه هفته ای این دارنده دو طلای داخل سالن آسیا به ایران و حضور در رقبتهای مهم قهرمانی کشور نیز مشخص نکرده است.

مریم طوسی هفته قبل اولین دختر ورزشکار و دونده ایرانی نام گرفت که در طور طلایی سطح A آمریکا در لس آنجلس به رقابت با حریفانی که مدالهای جهانی و المپیک داشتند دعوت شد و مسابقه داد.

در رقابت 200 متر تور جهانی دو و میدانی کلمبیا که چهار دونده از کشور میزبان در کنار مریم طوسی و قهرمانان شیلی، دومینیکنی و ونزوئلا حضور داشتند "مارتینز ابارگئون" از کلمبیا با رکورد 22 ثانیه و 90 صدم قهرمان شد و "مونت بلانچارد" از شیلی با 23 ثانیه و 17 صدم به مقام دوم رسید.

پوریا تابان

حسرت لندن بعد از 12 سال فراموش می شود؟/ مریم طوسی و بازهم رکوردشکنی در مسیر المپیک 2
حسرت لندن بعد از 12 سال فراموش می شود؟/ مریم طوسی و بازهم رکوردشکنی در مسیر المپیک 3