شنبه 29 اردیبهشت 1403

حضور بیش از 60 کشور خارجی در نمایشگاه کتاب سال گذشته

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
حضور بیش از 60 کشور خارجی در نمایشگاه کتاب سال گذشته

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در گفتگو با رایزنان فرهنگی سفارت‌های خارجی در ایران گفت: در سال گذشته بیش از 60 کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کرده بودند.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در گفتگو با رایزنان فرهنگی سفارت‌های خارجی در ایران گفت: در سال گذشته بیش از 60 کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کرده بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز سه‌شنبه 22 آذر در نشستی با نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی با موضوع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کتابخانه ملی دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این‌مراسم احمدوند گفت: امیدوارم نماینده ناشران کشورهای محترم حاضر در این جلسه در در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کنند و به معرفی صنعت نشر ایران در کشورهای خود بپردازند. نمایشگاه کتاب از بزرگترین رویدادهای فرهنگی است و رویکرد بین‌المللی دارد و ما نیز علاقه‌مند هستیم حضور کشورهای مختلف خارجی در این رویداد تقویت شود.

وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرصتی برای حضور چهره های فرهنگی در کشور ایران است. در سال‌های گذشته نیز متفکران این حوزه از نمایشگاه بازدید کردند و با کتبی که منتشر شده آشنا شدند. اگرچه علاقه‌مندیم از تمام کشورها علاقه مندان و متفکران در این رویداد فرهنگی حاضر شوند، در سال گذشته بیش از 60 کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کرده بودند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگترین نمایشگاه فرهنگی محسوب می‌شود و حضور نویسندگان و شاعران مختلف در این نمایشگاه از ویژگی‌های آن است. این فرصت بهترین فرصت برای دیدن ایران واقعی است، چراکه علاقه‌مندی مردم ایران به کتاب و کلمه به تصویر کشیده می‌شود و این بهتری فضا و مکان برای مسائل فرهنگی است. شما با حضور در نمایشگاه می توانید ویژگی ها و مشخصه های فرهنگی کشور ایران را برای کشور خود معرفی کنید و به توسعه روابط فرهنگی فی مابین کمک کنید.

در ادامه این مراسم علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات و قائم مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نکاتی را در خصوص این رویداد بزرگ فرهنگی مطرح کرد.

رمضانی گفت: آن‌چه نمایشگاه کتاب تهران را به عنوان نمایشگاهی در سطح منطقه مطرح کرده کتاب دوستی ایرانیان و حضور افراد مختلف در این نمایشگاه است. نمایشگاه تهران بزرگترین رویداد فرهنگی غرب آسیا است و این رویداد در دهه90 میلادی برگزار شده است. در دوره ابتدایی این رویداد 300 ناشر حضور داشتند این در حالی است که در سال گذشته این عدد به 3 هزار ناشر رسید.

وی در ادامه گفت: 8 هزار عنوان کتاب خارجی در دوره ابتدایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد که این عدد به 190 هزار عنوان در سال های اخیر رسید.

مدیرعامل خانه کتاب در پایان گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تجربه کرونا به صورت حضوری و مجازی برای همه مردم کشور با قابلیت اتصال آسان فراهم شد و در دوره گذشته هیچکس برای استفاده از نمایشگاه کتاب مجبور به خروج از محل خود نبود و همگی از مجموعه امکانات بهره مند شدند.