دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

حلاوت به کام شیرین سو بازگشت

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
حلاوت به کام شیرین سو بازگشت

رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ گفت: بارندگی های اخیر موجب افزایش سطح آب تالاب شیرین سو در شهرستان کبودراهنگ شده است.

سیروس عزیزی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تالاب انسان ساخت و دایمی شیرین سو به وسعت 300 هکتار در 40 کیلومتری کبودرآهنگ قرار دارد که پیشتر کاهش بارندگی ها موجب افت میزان آب این تالاب فصلی شده بود.

وی اضافه کرد: بارش برف در زمستان سال گذشته و باران های بهاری موجب افزایش سطح آب این تالاب شده و می توان عنوان کرد که «شیرین سو» رو به خوشی کرده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ بیان کرد: آب این تالاب از رودخانه ها و راون آب های سطحی تامین می شود و هم اینک حدود 35 درصد ان آبگری شده و تا رسیدن به روزهای خوش چند سال پیش راه طولانی را پیش رو دارد.

فرود فلامینگو در شیرین سو

عزیزی همچنین گفت: با توجه به پهنه آبی گسترده این تالاب، در سال های پر آب، این محل میزبان شماری زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.

وی اضافه کرد: به تازگی معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسوولان بازدیدی از این تالاب داشتند که شاهد حضور شمار زیادی از پرندگان در این محل بودند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ وی ادامه داد: تالاب زیبای شیرین سو در حال حاضر میزبان پرندگانی نظیر چنگر، حواصیل سفید و خاکستری، اردک سرسبز، خوتکا و کاکایی است و همچنین شاهد فرود فلامینگو در این تالاب هستیم.

عزیزی همچنین گفت: سنجاب زمینی از دیگر گونه های شاخص این شهرستان به شمار می رود که در نقاط مختلف کبودرآهنگ به ویژه حاشیه تالاب به وفور دیده می شود.

حمام آفتاب مارها

وی گفت: علاوه بر پزندگان آبزی و کنار آبزی، این تالاب محل زیست «مار آبی» نیز است که با بالا آمدن آفتاب و گرم شدن هوا، مارها از آب خارج شده و در سنگ های حاشیه تالاب آفتاب می گیرند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ ادامه داد: این مارها سمی نیستند اما باید توجه داشت که برخی مواقع مارهای سمی برای آبتنی و خنک کردن خود وارد آب می شوند.

عزیزی اظهار کرد: بنابراین در صورت شنا در این محل احتمال مارگزیدگی و مرگ شناگر وجود دارد که برخی مواقع شاهدان فکر می کنند فرد به علت ناتوانی در شنا غرق شده است.

استان همدان دارای 27 تالاب طبیعی و مصنوعی است.

«شیرین سو» لغتی آذری به معنای آب شیرین است.

حلاوت به کام شیرین سو بازگشت 2
حلاوت به کام شیرین سو بازگشت 3