جمعه 1 تیر 1403

"حمید نوری" آزاد شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
"حمید نوری" آزاد شد

حمید نوری که با شکایت واهی اعضای منافقین در سوئد دادگاهی و محکوم شده بود، ساعاتی قبل آزاد شد و هم‌اکنون در مسیر تهران است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حمید نوری که از سال 1398 در سخت‌ترین شرایط ممکن در زندان سوئد بسر می‌برد، ساعاتی قبل آزاد شد. مجید نوری پسر حمید نوری این خبر را در اختیار خبرنگار تسنیم قرار داد.

حمید نوری، دهه 1360 کارمند سازمان زندان‌ها بود و از ابتدای دهه 1370 با استعفا از محل کار خود به شغل آزاد پرداخت. وی در آبان سال 1398 برای دومین بار در یک سفر شخصی به سوئد رفت که در بدو ورود به این کشور از سوی پلیس دستگیر و در ادامه به دلیل شکایت واهی اعضای گروهک تروریستی منافقین دادگاهی شد. دادگاه بدوی در سال 1401 حکم به حبس ابد حمید نوری داد که وی به آن اعتراض کرد. دادگاه تجدید نظر هم سال قبل حکم دادگاه بدوی را تأیید کرد.

جزئیاتی درباره آخرین وضعیت "حمید نوری"؛ سوئد مسیر غلطی را طی کرد

حمید نوری در مدت بیش از 4 سال زندانی بودن در سوئد، سخت‌ترین شرایط را سپری و تحمل کرد. عدم دسترسی به حقوق اولین انسانی و حقوق زندانی همچون معاینه نشدن از سوی پزشک متخصص چشم، محدود بودن ملاقات‌های حضوری و تماس‌های تلفنی با خانواده، عدم اطلاع‌رسانی از وضعیت وی به اعضای خانواده در برهه‌های مختلف، گذراندن تقریباً 4 سال از مدت زمان محکومیت ناعادلانه در سلول انفرادی بدون در اختیار داشتن وسایل ارتباط جمعی، جاسوسی پلیس از وی، عدم دسترسی به وکیل، یکطرفه بودن روند دادرسی (بازپرسی تا دادگاه) و... از جمله بی‌عدالتی‌هایی بود که در حق حمید نوری روا داده شد.

قوه قضاییه، ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها تحمیل شرایط ضدحقوق بشری به حمید نوری از سوی سیستم قضایی و دولت سوئد را مورد انتقاد قرار دادند و تلاش‌های قضایی و دیپلماتیک متعددی برای رهایی حمید نوری از زندان تحمیلی به کار بردند.

رفتار ضدبشری سیستم قضایی و انتظامی سوئد تا آنجا بود که نوروز امسال مجید نوری، فرزند حمید نوری که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، به بهانه سلفی گرفتن از خود بازداشت، دادگاهی و سه روز در سلول انفرادی نگهداری شد و در نهایت بدون آنکه بتواند پدرش را ببیند، به ایران بازگشت.