دوشنبه 28 خرداد 1403

خاموشی‌ها در دولت سیزدهم خاموش شد / تحول در صنعت برق چگونه اتفاق افتاد؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
خاموشی‌ها در دولت سیزدهم خاموش شد / تحول در صنعت برق چگونه اتفاق افتاد؟

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عقب‌ماندگی‌هایی وجود داشت که منجر به ناترازی آب و برق شد. دولت شهید رئیسی در تابستان 1400 در حالی صنعت برق را از دولت قبلی تحویل گرفت که ناترازی 15 هزار مگاواتی مشکلات اساسی را به وجود آورده بود. تولید کمتر از مصرف در این بخش، خاموشی‌های گسترده‌ای در سطح کشور رقم زده بود که زندگی مردم و کار صنایع بزرگ را تحت‌الشعاع قرار می‌داد....

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عقب‌ماندگی‌هایی وجود داشت که منجر به ناترازی آب و برق شد. دولت شهید رئیسی در تابستان 1400 در حالی صنعت برق را از دولت قبلی تحویل گرفت که ناترازی 15 هزار مگاواتی مشکلات اساسی را به وجود آورده بود. تولید کمتر از مصرف در این بخش، خاموشی‌های گسترده‌ای در سطح کشور رقم زده بود که زندگی مردم و کار صنایع بزرگ را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. قطعی برق در گرمای تابستان فعالیت‌های روزمره بسیاری از هموطنان را با مشکل مواجه کرده و اختلال بزرگی را در تولیدی‌های کوچک و بزرگ به وجود آورده بود. خاموشی برق در مقاطع مختلف سال تهدید بزرگی برای صنایع به شمار می‌رفت و همین موضوع باعث ضرر و زیان‌های برخی از صنعتگران شد. بسیاری از صنایع به دلیل نبود انرژی کافی و نوسانات آن با کاهش تولید یا خرابی دستگاه‌ها مواجه می‌شدند که امنیت شغلی آن‌ها را تهدید می‌گرفت. از همین رو نیاز بود که دولت سیزدهم اقدامات سریع و گسترده برای مدیریت این شرایط انجام دهد.

تلاش‌های فراوانی در این مدت برای افزایش ظرفیت تولید برق و کاهش مصرف صورت گرفت که باعث شد در دو سال گذشته و در بازه‌های مختلف سال هیچگونه خاموشی اتفاق نیفتد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این خصوص گفت: با توجه به ناترازی موجود ضرورت داشت که دولت سیزدهم دو اقدام جهت رفع ناترازی‌های موجود و تامین نیاز‌های جدید انجام دهد. بر همین اساس وزارت نیرو برنامه‌هایی را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد که دارای دو ویژگی بود؛ اول تامین پروژه‌هایی که به صورت سازه‌ای و عمرانی بود که قابلیت تعیین، تشخیص، اجرا و زمان‌بندی داشت؛ و دوم پروژه‌های غیرسازه‌ای که به مدیریت و بهینه‌سازی مصرف، مربوط می‌شد.

طی مدت دو سال و 9 ماه سپری شده از دولت سیزدهم، 8 هزار و 538 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است؛ طی این مدت 5 هزار 888 مگاوات نیروگاه حرارتی جدید به بهره‌برداری رسیده است. همچنین با ارتقا توان تولید و رفع محدودیت‌ها تولید نیروگاه‌های موجود از 2 هزار مگاوات عبور کرده است. از طریق تولید برق در نیروگاه‌های تولید پراکنده و مولد مقیاس کوچک نیز 380 مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شده است.

یکی از برنامه‌های حائز اهمیت در صنعت برق، ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود که در دولت شهید رئیسی 269 مگاوات برق تجدیدپزیر به بهره‌برداری رسید. وزارت نیرو در همین راستا تابلوسبز بورس انرژی با هدف عرضه و تقاضای و مردمی سازی اقتصاد تجدیدپذیر در تاریخ اول خرداد ماه سال گذشته ایجاد کرد.

از دیگر اقدامات دولت سیزدهم امضا تفاهم‌نامه‌ای است که براساس آن صنایع بزرگ موظف هستند که برق مورد نیاز خود را با ساخت نیروگاه، تامین کنند. تاکنون پنج واحد نیروگاهی که شامل دو واحد در سمنان، دو واحد فولاد مبارکه و یک واحد آلمینیوم المهدی در هرمزگان به بهره‌برداری رسیده است. به گفته وزیر نیرو تامین برق این صنایع در صورتی که کسری برق داشته باشند، در اولویت آخر قرار می‌گیرد.

پروژه‌های بهینه‌سازی و کنترل مصرف نیز در این مدت مورد توجه دولت بوده و با پیشبرد برنامه‌ریزی‌های صورت گرفت مصرف بخش خانگی نیز 20 درصد کاهش یافت. کاهش مصرف 12 میلیون کیلووات در ساعت، در حالی رقم خورد که طی این مدت حتی یک بار هم خاموشی برق اتفاق نیفتاد و 2 میلیون مشترک جدید نیز به شبکه سراسری برق اضافه شدند.