دوشنبه 28 خرداد 1403

خانواده زندانیان چگونه می‌توانند از حمایت‌ها برخوردار شوند؟

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
خانواده زندانیان چگونه می‌توانند از حمایت‌ها برخوردار شوند؟

انجمن حمایت از خانواده زندانیان در سراسر کشور امکانی را فراهم کرده تا خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها به هر علتی در زندان به سر می‌برد، متلاشی نشوند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، انجمن حمایت از زندانیان که تأسیس شعبه مرکزی آن به بیش از 80 سال قبل بازمی‌گردد و در سال 1360 با اصلاحاتی که شورای عالی قضایی (بالاترین مرجع مدیریتی قضایی در سال‌های ابتدایی انقلاب) در آن انجام داد، فعالیت‌های گسترده‌تری پیدا کرد، هدفی دارد که در این خط خلاصه می‌شود؛ کمک به زندانیان و خانواده آنان.

هر ساله و در خرداد ماه که پنجمین روز آن به نام "نسیم مهر" نامگذاری شده است؛ برنامه‌های متعددی در راستای حمایت از زندانیان و خانواده آنان برگزار می‌شود و امسال هم اخبار خوش متعددی از آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و نیز حمایت‌های مالی و معنوی از خانواده زندانیان منتشر شد.

دیدار رئیس انجمن حمایت از زندانیان مرکز با خانواده تعدادی از زندانیان تهران

اما خانواده زندانیان چگونه می‌توانند از حمایت‌ها و کمک‌های انجمن حمایت از زندانیان و خانواده آنان بهره‌مند شوند؟

خانواده زندانیان می‌بایست در ابتدا به انجمن حمایت در شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند و با ارائه مدارک مورد نیاز، شرایط، صلاحیت و نیازمندی خود برای بهره‌مندی خود برای استفاده از کمک‌های انجمن را به احراز متولیان برسانند. در ادامه با کمک انجمن، با پذیرش این خانواده‌ها، اطلاعات خانواده متقاضی در سامانه حمایتی با تشکیل پرونده ثبت می‌شود. در مرحله سوم، مددکاران انجمن با خانواده‌ها مصاحبه انجام داده و نیازهای آنان احصا و شناسایی می‌شود. مددکاران در ادامه از منزل متقاضی بازدید به‌عمل می‌آورند تا سطح درخواست‌های ارائه شده مورد بررسی قرار بیگرد. در آخرین مرحله هم خدمات حماتی از خانواده نیازمندان برقرار می‌شود.

اما خدمات حمایتی ارائه شده شامل چه مواردی است؟

تأمین نیازهای معیشتی با هدف برداشتن بار از زندگی و ممانعت از ایجاد بزه‌های جدید، حمایت تحصیلی از فرزندان زندانیان، اهدای کمک‌های نقدی موردی و مستمر، ایجاد حمایت‌های درمانی، برگزاری دوره‌های حرفه‌آموزی شغلی برای دستیابی خانواده‌ها به درآمد مستمر، معرفی به نهادهای حماتی متخصص در حوزه‌های مختلف و اعطای تسهیلات حمایتی، از جمله خدماتی است که انجمن حمایت از زندانیان به خانواده زندانیان ارائه می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید؛ حمایت از خانواده زندانیان که به دلیل بزه رخ داده و یا جرم غیرعمد سرپرست خود دچار چالش جدی در امور زندگی می‌شوند، مورد تأکید همیشگی دستگاه قضا بوده است و مقام معظم رهبری هم نسبت به آن توصیه و نگاه ویژه‌ای دارند.

شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در زمان زمامداری قوه قضاییه در ابتدای سال 1399 در جلسه شورای عالی قضایی، با قدردانی از رهبر فرزانه انقلاب برای بسیج همگانی در کمک مؤمنانه به آحاد جامعه به ویژه نیازمندان و فقرا، از نهادهای انقلابی همچون بنیاد مستضعفان نیز برای حرکت ارزشمند در این مسیر و توجه خاص به خانواده‌های زندانیان نیازمند تقدیر کرده و متذکر شده بود؛ درست است کسی که جرمی انجام داده باید مجازات شود اما خانواده‌های آنها باید مورد التفات و حمایت قرار گیرند.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای؛ رئیس قوه قضاییه هم بارها در جلسات و سخنرانی‌های مختلف خواستار حمایت از خانواده زندانیان شده است.