پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

خبر خوش برای معلمان مدارس

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
خبر خوش برای معلمان مدارس

در این میان شیب صعودی این شاخص آموزشی جای تامل دارد و آمار و ارقام نشان می‌دهند هر سال بر میزان تراکم دانش‌آموزی مقاطع تحصیلی مختلف افزوده می‌شود. به طوری که در سال 1390 میانگین تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس درس استان تهران 30 نفر بوده که در طول یک دهه به 37 نفر رسیده است. در این میان شیب صعودی این شاخص آموزشی جای تامل دارد و آمار و ارقام نشان می‌دهند هر سال بر میزان تراکم دانش‌آموزی...

در این میان شیب صعودی این شاخص آموزشی جای تامل دارد و آمار و ارقام نشان می‌دهند هر سال بر میزان تراکم دانش‌آموزی مقاطع تحصیلی مختلف افزوده می‌شود. به طوری که در سال 1390 میانگین تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس درس استان تهران 30 نفر بوده که در طول یک دهه به 37 نفر رسیده است.

به گزارش عرشه آنلاین، امسال بیش از هزار و 138 کلاس درس نوساز به کلاس‌های درس دانش‌آموزان تهرانی اضافه شد و استان تهران جزء استان‌هایی بود که در سال‌جاری بیشترین سهم از کلاس‌های درس تازه ساز را به خود اختصاص داد،

اما افزوده شدن این کلاس‌ها هم برای خلوت‌تر شدن کلاس‌های مدارس دولتی چاره ساز نبودند و باز هم میانگین جمعیت کلاس‌های درس مدارس دولتی با شرایط مطلوب فاصله قابل توجهی دارد. با توجه به این امر که 70 درصد دانش‌آموزان تهرانی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، اهمیت این موضوع بیشتر رخ نشان می‌دهد.

بر اساس استانداردهای آموزشی مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش، استاندارد تعداد دانش‌آموزان هر کلاس درس در مقطع ابتدایی20 نفر ، در دوره متوسطه اول و دوم 22 نفر و در هنرستان‌ها حداکثر 15 نفر است ، درحالی‌که تراکم جمعیت دانش‌آموزان در مدارس دولتی استان تهران 37 دانش‌آموز است و در هیچ یک از مقاطع تحصیلی این استاندارد جمعیتی دیده نمی‌شود. حتی به گفته معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش شهر تهران، در بعضی از مناطق پایتخت تعداد دانش‌آموزان هر کلاس به 46 نفر هم می‌رسد و در منطقه 15 تعداد زیادی از کلاس‌های درس جمعیتی بالای 40 نفر دارند.

تراکم دانش‌آموزی صعودی است

در این میان شیب صعودی این شاخص آموزشی جای تامل دارد و آمار و ارقام نشان می‌دهند هر سال بر میزان تراکم دانش‌آموزی مقاطع تحصیلی مختلف افزوده می‌شود. به طوری که در سال 1390 میانگین تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس درس استان تهران 30 نفر بوده که در طول یک دهه به 37 نفر رسیده است.

دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول بیش از سایر مقاطع درس خواندن در کلاس‌های شلوغ و پرجمعیت را تجربه می‌کنند. به طوری که در سال تحصیلی 1402-1401 تراکم دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی به23/9 درصد رسیده که در دوره ابتدایی 24/4درصد، متوسطه اول 26 درصد و متوسطه دوم 20/6درصد بوده است. مقایسه این آمار و ارقام با تراکم دانش‌آموزی مدارس غیردولتی نشان می‌دهد دانش‌آموزان این مدارس شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و در این سال تراکم دانش‌آموزی در دبستان‌های غیردولتی 18/8درصد، در متوسطه اول 12/5درصد و متوسطه دوم 14/2درصد بوده است.

راهکاری برای خلوت شدن کلاس‌ها

نظر معصومیان بیراه نیست که لزوم پایبندی به‌حقوق کودکان و تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان اتباع و ایرانی را یکی از مهمترین دلایل کمبود فضای آموزشی در شهر تهران می‌داند، اما تدوین و تدارک بسته تقویت مدارس دولتی این نوید را می‌دهد که میزان تراکم دانش‌آموزی کلاس‌های درس مدارس دولتی طی چند سال آینده به شرایط مطلوب نزدیک‌تر شود. در این بسته که در آغاز سال تحصیلی جاری بر اساس سند تحول بنیادین و با هدف تحقق عدالت آموزشی طراحی شده، راهکارهایی برای استانداردسازی تراکم دانش‌آموزی پیش‌بینی شده است. محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش دراین‌باره می‌گوید: «با اجرای بسته تقویت مدارس دولتی 50 درصد کلاس‌هایی که تراکم دانش‌آموزی نامناسبی دارند، طی دو سال آتی ساماندهی می‌شوند و 50 درصد دیگر در قالب برنامه‌ای 8‌ساله به شرایط مطلوب می‌رسند.»

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

خبر خوش برای معلمان مدارس 2