یک‌شنبه 17 تیر 1403

خبر مهم و فوری وزارت آموزش و پرورش

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
خبر مهم و فوری وزارت آموزش و پرورش

جزئیات بخشنامه جدید وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل وزارت آموزش و پرورش و مدارس و آخرین وضعیت نتایج آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل جدید وزیر آموزش و پرورش به مدارس و ادارات کل این وزارتخانه خبر داد. جزئیات بخشنامه جدید وزیر آموزش به ادارات کل وزارت آموزش و پرورش و مدارس اعلام شد. وزارت آموزش و پرورش زمان اعلام نتایج نهایی امتحانات نهایی و نحوه اعتراض دانش‌آموزان به نمره‌های اعلام‌شده در کارنامه را اعلام کرد. وزارت آموزش و پرورش، شرایط و آخرین مهلت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس و شهریه مدارس سمپاد را اعلام کرد. وزارت آموزش و پرورش ضوابط و شرایط جدید فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم صادر کرد

وزارت آموزش و پرورش جزئیات ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس، ثبت‌نام و قیمت کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی را اعلام کرد. وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین اخبار این وزارتخانه برای معلمان، دانش‌آموزان و فرهنگیان توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی تمامی مدارس 

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به تصحیح 76 درصد از اوراق امتحان نهایی سراسر کشور، پیش‌بینی کرد که تا دهم تیرماه 1402، تمامی مدارس کشور بتوانند نتیجه اولیه امتحانات نهایی را اعلام کنند.

فرخ طبری، رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت تصحیح اوراق امتحانات نهایی، اظهار کرد: تا این لحظه 76 درصد اوراق کل کشور تصحیح شده است.

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره درج نمرات در سامانه مربوطه نیز، افزود: در تصحیح الکترونیکی، همزمانی که هر پاسخ برگ نمره‌اش مشخص شود، همان زمان نیز نمره در سامانه ثبت می‌شود.

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش توضیح داد: به محض اینکه اعلام نتیجه اولیه توسط مدرسه محل تحصیل به داوطلب انجام شود، شرکت‌کنندگان آزمون می‌توانند با مراجعه به مدرسه و گرفتن کارنامه خود، نسبت به نمره «اعتراض» کنند.

طبری با بیان اینکه پس از اعلام نتایج اولیه حداکثر سه روز مهلت برای ثبت اعتراض نسبت به نمره وجود دارد، تاکید کرد: لازم است افراد حتما به صورت حضوری به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه و برای ثبت اعتراض و تجدید نظر در نمره به صورت کتبی درخواست خود را ثبت کنند. این امر الزامی است که افراد به صورت حضوری به مدرسه بروند و اعتراض خود را مکتوب اعلام کنند.

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاکید کرد: پیش بینی ما این است که 10 تیرماه تمامی مدارس کشور بتوانند اعلام نتیجه اولیه امتحانات نهایی را انجام دهند.

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تدبیری اندیشیده شده است که دانش آموزان بدون مراجعه حضوری به مدرسه بتوانند در منزل با مراجعه به سامانه‌ای خاص نمرات خود را ببینند، گفت: درخواست چنین امکانی را داده‌ایم تا دانش آموزان بتوانند خودشان نمرات را در سامانه ببینند اما برای امتحانات خردادماه امسال این امکان وجود ندارد و داوطلبان حتما برای مشاهده نمره و ثبت اعتراض کتبی باید به مدرسه خود مراجعه کنند.

به گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، در صورتی که سه مصحح برگه امتحان نهایی، سه «نمره» متفاوت را برای دانش آموزی درج کنند، میانگین نمرات مد نظر قرار می‌گیرد.

محمد مهدی کاظمی، درباره نحوه تصحیح برگه‌های امتحان نهایی اظهار کرد: تصحیح برگه‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. بعد از انجام آزمون، همه پاسخ برگ‌ها اسکن می‌شوند و دو مصحح هم هر برگه‌ای را تصحیح می‌کنند.

به گفته رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، اگر اختلاف نمره‌ای که دو مصحح در برگه‌ها درج می‌کنند بیش از یک نمره باشد، مصحح سوم برگه را تصحیح می‌کند و نهایتا نمره نهایی اعلام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه در صورتی که سه مصحح سه نمره متفاوت را برای دانش آموزی درج کنند، ملاک کدام نمره است؟، اظهار کرد: میانگین نمرات را مد نظر قرار می‌دهند، اما طبیعتا در شرایطی که اختلاف بین مصحح اول و دوم وجود دارد، ملاک، نمره مصحح سوم است. اگر اختلاف نمره دو مصحح نیز کمتر از یک نمره باشد، طبیعتا نمره بالاتر را ملاک قرار می‌دهند.

کاظمی با بیان اینکه تصحیح اوراق به شکلی است که مشخص نیست برگه‌ها مربوط به چه شخصی است، گفت: ابتکاری که امسال انجام شد این است که تصحیح اوراق در استان‌های مختلف و برگه هر استانی در یک استان دیگر که مشخص نیست کدام استان است، انجام می‌شود، بنابراین اینگونه نیست که تصحیح اوراق هر دانش آموزی در همان استان انجام شود.

شرایط و ضوابط وزارت آموزش و پرورش برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اعلام شد

رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش، با پیش‌بینی اینکه امسال تعداد دانش‌آموزان مدارس قریب به 17 میلیون نفر است، گفت: امسال مدرسه «شعاع محدوده» در نظر گرفته شده است تا دانش آموزانی که نزدیک یک مدرسه هستند اما منطقه محل سکونت آنها با منطقه آموزش و پرورشی آن مدرسه یکسان نیست، بتوانند در آن مدرسه ثبت نام کند.

به گزارش ایسنا، سید مجتبی هاشمی در نشست خبری با موضوع فرایند ثبت نام مدارس در سال تحصیلی 14031402، اظهار کرد: از آنجا که سال قبل قریب به 16میلیون و 500 هزار دانش آموز داشتیم و با توجه به اینکه ما باید آمار را دست بالاتر بگیریم تا آمادگی ثبت نام و جذب بیشتر داشته باشیم لذا برآورد امسال این است که قریب به 17 میلیون دانش آموز داشته باشیم. هرچند این امر طبق متغیرهای مختلف از جمله مهاجرت اتباع دستخوش تغییرات می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: امسال برای این مشکل که تا کنون خانواده‌ها نمی‌توانستند دانش آموز خود را در مدارسی که در بین دو منطقه آموزش و پرورش مستقر بود ثبت نام کنند، تدبیر کردیم و در دستورالعمل خود آوردیم و ستادهای ثبت نام در سطح استان و مناطق را ملزم کردیم تا با جلسه‌ای که برای هماهنگی تشکیل می‌دهند، مدرسه را «شعاع محدوده» و نه مرز و تقاطع تعیین کنند. مدرسه شعاع باشد تا خانواده‌ها بتوانند ثبت نام کنند و این امر به مناطق و ستاد ثبت نام استان تکلیف شده است.

ثبت‌نام خودکار میان‌پایه‌ها در مدرسه محل تحصیل بعد از دریافت کارنامه قبولی

هاشمی با بیان اینکه قریب به 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز ما در میان پایه تحصیل می‌کنند، درباره ثبت نام این دانش آموزان نیز توضیح داد: باهماهنگی‌هایی که در ستاد ثبت نام انجام شده، مقرر است ثبت نام میان پایه‌ها با درج نمره قبولی پایان ترم دانش آموز به صورت خودکار و الکترونیکی در پایه بالاتر در همان مدرسه انجام شود.

ثبت‌نام در نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت ثبت شده در سامانه املاک یا محل اشتغال والدین

رییس ستاد ثبت نام مدارس ادامه داد: دانش آموزان مبتنی بر آدرس محل سکونت ثبت شده در سامانه املاک می‌توانند در نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت ثبت نام کنند. همچنین می‌توانند به مدرسه نزدیک محل اشتغال پدر یا مادر نیز ثبت نام کنند و محدوده بندی طوری تعریف شده که دانش آموز بتواند درنزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت یا اشتغال پدر و مادر ثبت نام کنند.

آغاز ثبت‌نام پایه‌های اول و هفتم از اول تیرماه

ارائه «کارنامه» در قبال «پول»، ممنوع

وی درباره ثبت نامی‌های پایه هفتم نیز تصریح کرد: ثبت نام پایه هفتم از یک تیر شروع شده است. آمار نهایی مربوط به روز گذشته نشان می‌دهد ثبت نام قطعی 502 هزار و 613 دانش آموز در دو پایه اول ابتدایی و هفتم انجام شده است. مجموعا 81 هزار و 802 نفر از این تعداد مربوط به ثبت نامی‌های پایه هفتم و باقی مربوط به پایه اول است. ثبت نام این تعداد قطعی شده است.

وی درباره مبالغی که بعضا مدارس از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، اظهار کرد: مشارکت دادن اولیاء در اداره مدرسه هنر و مهارت مدیریتی است اما اینکه در زمان ثبت نام مدارس از خانواده‌ها مبالغ مالی بگیرند به هیج وجه از دید آموزش و پرورش رسمیت ندارد. باید تلاش شود با مصوبه و مدیریتی که انجمن اولیاء و مربیان انجام می‌دهند و نظارتی که بر انجمن وجود دارد، این کار امکان پذیر باشد.

هاشمی در عین حال تاکید کرد: هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند ارائه کارنامه را در مقابل پرداخت مالی قرار دهد. همچنین حضور دانش آموزان برای ثبت نام لازم نیست و پدر یا مادر می‌توانند ثبت نام را به تنهایی انجام دهند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره نحوه ثبت نام امسال دانش آموزان، افزود: اساسا امسال ثبت نام را به دو بخش تقسیم کردی؛ بخش اول مربوط به دانش آموزان میان پایه است. در این بخش به دلیل اینکه اطلاعات و آمار دانش آموزان به طور کامل در سامانه آموزش و پرورش وجود دارد و نیز مدرسه هم نسبت به دانش آموز شناخت دارد و مدارک و مستندات آن نیز وجود دارد، ثبت نام آسان انجام می‌شود و خودمان برای میان پایه‌ها ثبت نام را انجام می‌دهیم.

هاشمی درباره ثبت نام ورودیها نیز توضیح داد: ثبت نام پایه اول موکول به متغیرها از جمله پایگاه سنجش سلامت است. عزیزان امسال عملکرد درخشانی را در حوزه سازمان استثنایی داشتند و موفق شدند بحث آغاز به کار سنجش سلامت را شروع کنند. سال گذشته این اتفاق از اردیبهشت ماه افتاد و امسال از آذر سال قبل رخ داد چراکه نگرش اینگونه بود تا در بحث ثبت نام شرایط طوری فراهم شود که سال تحصیلی را با خیال راحت آغاز کنیم. بیش از یک و نیم میلیون دانش آموز در فرایند ثبت نام پایگاه‌ها شرکت کردند و کارشان پایان یافته است.

رئیس رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قریب به 50 هزار نفر در صف انتظار پایگاه سنجش سلامت هستند و با توجه به شرایط مختلف فرهنگی و اجتماعی کم کم به تعداد افرادی که سنجش را انجام داده‌اند اضافه می‌شود، عنوان کرد که خیلی نگرانی در این زمینه نداریم.

هاشمی تاکید کرد: طوری برنامه ریزی کردیم تا قریب به 4 میلیون دانش آموزی که در شرایط استقرار ثبت نام باقی می‌مانند، طوری در پایه های ورودی مدیریت شوند که مردم اذیت نشده و بتوانند ثبت نام خود را دقیق داشته باشند.

وی درباره فرآیند نظارت بر ثبت نام‌ها طی سال گذشته نیز یادآور شد: سال گذشته فرایند نظارت ما چند بخش بود. یک بخش بر این مبنا بود که پس از تبیین و توجیه و سیاست گذاری سطح کشور بتوانیم از نزدیک به فرآیندها نظارت کنیم. بخش دیگر نظارت سامانه‌ای است که بر مبنای عملکرد ستادها بود که طبق آن آمار ثبت نام به تفکیک مدرسه، استان و منطقه قابل شناسایی است و می‌توان از این طریق گزارش‌هایی را گرفت. سال گذشته برای اولین بار توسعه نظارت سامانه‌ای و مردمی را داشتیم. 20 درصد مدارس را طی سال قبل ملزم کردیم به QR کد متصل شوند و با این اتصال هشت سوال از فرد پرسیده می‌شد و والدین می‌توانستند با داده‌هایی که به آموزش و پرورش ارسال می‌کردند، مسائل را مطرح کنند.

رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: امسال 100 درصد مدارس باید رمزینه یا QR کد را نصب کنند. یک پروتکلی را در این زمینه فراهم کردیم تا حتما در معرض دید والدین باشد و والدین بتوانند مسائل خود را مطرح کنند. از سوی دیگر بازرسین در سطح کشور برای بازرسی مراجعه می‌کنند. سال گذشته 9579 مدرسه در حوزه ستاد بررسی شد و در مناطق 69 هزار 260 مدرسه بازدید شد. مجموعا می‌توان گفت 78 هزار و 839 مدرسه طی سال قبل بازدید شد. سال قبل 1705 مدرسه به دلیل اینکه مقررات را رعایت نکرده بودند شناسایی شدند. هدف گذاری امسال ما این است که 100 درصد مدارس بازدید شوند.

به گفته هاشمی، طی سال گذشته از 398 هزار و 297 فرد در خصوص تخلفات ثبت نام مدارس نظرسنجی میدانی انجام و قریب به 21 مساله در مدارس شناسایی شده است.

مدارس فقط حق دریافت پول کتاب و بیمه دانش‌آموزی دارند

وی در خصوص دریافت‌های مالی مدارس از خانواده‌ها به هنگام ثبت نام نیز توضیح داد: در بحث پرداخت مالی مدارس را باید به دو بخش مجاز به دریافت وجه و غیر مجاز به دریافت وجه تقسیم کرد. بخشی از مدارس حق دریافت وجه به جز پول کتاب و بیمه را دارند و برخی دیگر ندارند. حتی امسال خانواده‌ها می‌توانند انفرادی ثبت نام کتاب را انجام دهند و پول کتب را به مدرسه ندهند و هزینه بیمه دانش آموز نیز 30 هزار تومان است. خانواده‌ها به مدارس دولتی عادی به جز این مبالغ یاد شده، هیچ وجه دیگری لازم نیست پرداخت کنند.

مدارس دولتی، هیات امنایی و نمونه دولتی حق دریافت شهریه در هنگام ثبت نام ندارند

مدارس سمپاد تحت عنوان حق الثبت می‌توانند وجوهی دریافت کنند

رئیس رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس عادی و دولتی، هیات امنایی و نمونه دولتی حق دریافت شهریه در هنگام ثبت نام ندارند، افزود: مدارس هیات امنایی و نمونه دولتی تعاریفی دارند. مبالغی را طی سال دریافت می‌کنند که پس از استقرار ارکان مدرسه از جمله اولیاء و مربیان قابلیت وصول دارد.

وی افزود: سال قبل از 10 هزار و 681 مدرسه غیر دولتی بازدید کردیم. مدارس غیر دولتی اما به هنگام ثبت نام شهریه مصوب را دریافت می‌کنند. مدارس سمپاد نیز تحت عنوان حق الثبت می‌توانند وجوهی دریافت کنند که میزان آن یک دوم میانگین مدارس غیر دولتی آن منطقه باید باشد. مدارس شاهد نیز تحت عنوان کمک سرانه مجاز به دریافت شهریه هستند.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

خبر مهم و فوری وزارت آموزش و پرورش 2
خبر مهم و فوری وزارت آموزش و پرورش 3