چهارشنبه 18 مهر 1403

خراسان شمالی هزار و 900 واحد خون به خارج از استان فرستاد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خراسان شمالی هزار و 900 واحد خون به خارج از استان فرستاد

بجنورد - ایرنا - مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: هزار و 900 واحد خون اهدایی شهروندان این استان در بهار امسال به استان سیستان و بلوچستان ارسال شد.

دکتر حسین زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه ریزی شده است که امسال هشت هزار واحد خون مازاد بر نیاز استان به دیگر استان ها ارسال شود.

وی با بیان اینکه 100 درصد نیاز خونی بیمارستان های خراسان شمالی توسط اهدا کنندگان استان تامین می شود، افزود: پارسال نیز هفت هزار واحد خونی از این استان به دیگر استانها ارسال شده بود.

زارع با اشاره به کاهش 40 درصدی مراجعه اهداکنندگان خون در هفته های نخست شیوع ویروس کرونا، افزود: با اطلاع رسانی از طریق رسانه ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، اهداکنندگان خون به یاری انتقال خون شتافتند و خوشبختانه هم اکنون هیچ کمبودی در خصوص میزان خون در استان نداریم و حتی می توانیم بخشی از خون مازاد اهدایی را به دیگر استان ها اهدا کنیم.

وی اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال پنج هزار و 721 داوطلب اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه داشته اند که از این تعداد چهار هزار و 685 نفر موفق به اهدای خون شده اند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: 374 نفر از این اهداکنندگان زنان بودند که مشارکت آنان، علیرغم پیدایش ویروس کرونا، نسبت به مدت مشابه پارسال 70 درصد بیشتر شده است.

دکتر زارع، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای خونگیری را نیز از دیگر دلایل افزایش اهدای خون توسط بانوان دانست و گفت: بانوان نقش مهمی در خانواده ایفا می کنند و می توانند الگوی مناسبی برای ترویج اهدای خون در خانواده و جامعه باشند، به همین منظور از بانوان هم استانی دعوت به اهدای خون می شود.

وی شاخص اهدای خون بانوان در سه ماهه سال جاری را هشت درصد دانست و افزود: این شاخص در سال گذشته 4.9 درصد بود.

زارع در خصوص آمار مقایسه ای در بازه زمانی مشابه سال گذشته، گفت: در این بازه فصلی 11.35 درصد کاهش در مراجعه، 4.29 درصد رشد در میزان اهدای خون و 3.6 درصد کاهش در اهدای مستمر دیده می شود.

وی اظهار داشت: شاخص اهدای خون در استان خراسان شمالی در سال جاری 81.9 درصد بود که این شاخص در سال گذشته 69.6 درصد بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی، شاخص اهدای مستمر در سال جاری را نیز 56.5 درصد دانست و گفت: این شاخص در سال گذشته 61.1 درصد بوده است.

وی به فعالیت انتقال خون استان در ایام تعطیل نیز اشاره کرد و افزود: این طرح طبق ابلاغ سازمانی به صورت آزمایشی در استان اجرایی شده که البته استقبال چندانی از آن نشده و گمان می رود علاوه بر بروز خستگی برای نیروها، صرفه قابل توجهی هم نداشته باشد.

زارع در خصوص گروه های خونی منفی نیز گفت: نیاز به خون همیشگی است و بعضا در گروه های خونی منفی که تعداد آنان کم است با محدودیت مواجه می شویم اما با توجه به اینکه تعداد افراد نیازمند به خون این گروه نیز کم هستند چالش و یا بحرانی نداریم.

سال گذشته 25 هزار و 271 نفر برای اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری خراسان شمالی مراجعه کردند که از این تعداد 19 هزار و 97 نفر موفق به اهدای خون شدند.

*س_برچسب‌ها_س*