سه‌شنبه 17 مهر 1403

خطر آفت سن گندم در استان زنجان رفع شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خطر آفت سن گندم در استان زنجان رفع شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: با مدیریت مطلوب و اقدامات جهاد کشاورزی در سطح 75 هزار هکتار از زمین‌های زراعی این استان خطر آفت سن گندم و ملخ مراکشی رفع شد.

صفی الله کرامتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جهادکشاورزی تاکنون توانسته در سطح 15 هزار هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان طارم علیه ملخ مراکشی کانون یابی و کانون کوبی انجام دهد. وی با تاکید بر اینکه سطح مبارزه با آفت سن مادر نیز در سطح 30 هزار هکتار انجام شده است، اظهارداشت: با این اقدام از تخم‌ریزی و افزایش پوره سن گندم در سطح مزارع استان زنجان جلوگیری شد که این اقدام توانست خطر سن گندم را رفع کند. مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: علاوه بر این در 30 هزار هکتار نیز با علف‌های هرز در سطح مزارع کشاورزی مبارزه شد که این عملکرد و مدیریت جهاد کشاورزی استان طی ماه مبارک مضان به صورت شبانه روزی محقق شده است. کرامتی تاکید کرد: خوشبختانه در سطح استان زنجان در خصوص مبارزه با افت ملخ مراکشی و سن گندم نسبت به استان های گیلان و قزوین اقدامات موفق بوده است.

کشاورزان عملیات مبارزه با سن گندم را جدی بگیرند معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: بارش های مناسبی را در سال زراعی جاری داشتیم و مزارع گندم دارای شرایط بسیار مطلوبی هستند و انتظار عملکرد مناسب نیز وجود دارد. ربابه شب‌خیز افزود: در حال حاضر وجود آفات، بیماری ها و علف های هرز مزارع گندم را تهدید می کند و آفت سن گندم نیز در صدر آن ها قرار دارد و امسال تراکم آفت سن مادر در مزارع بالا است. به گفته وی، بیشتر شهرستان های استان بویژه در ابهر، سلطانیه، زنجان و بخش هایی از خدابنده کشاورزان نسبت به عملیات مبارزه با آفت سن گندم اهتمام جدی داشته باشند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: آفت‌ها، بیماری‌ها و علف‌های هرز از جمله عوامل خسارت‌زایی به شمار می رود که سالانه در سراسر جهان مقادیر زیادی از مزارع و باغات کشاورزی را دچار آسیب و خسارت کرده باعث از بین رفتن میزان قابل توجهی از محصولات کشاورزی می‌شوند. شب خیز اظهار داشت: از جمله آفت‌های شایع در کشور سن غلات است که در استان زنجان همزمان با آغاز فصل بهار به مزارع گندم و جو هجوم برده و در صورت عدم مبارزه و کنترل در مزارع آلوده می‌توانند صد درصد خسارت ایجاد کند. وی ادامه داد: امسال در استان زنجان 18 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم آبی و 291 هزار هکتار از اراضی زیرکشت گندم دیم رفته و هدفگذاری برای تولید گندم بیش از 500 هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کشاورزان با راهنمایی مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی همت بیشتری در راستای مبارزه با آفت سن و تولید محصولی با کیفیت بهتر در استان داشته باشند.

*س_برچسب‌ها_س*