یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

خطر بیخ گوش مشاورین املاک / دولت تصمیمش را گرفت؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خطر بیخ گوش مشاورین املاک / دولت تصمیمش را گرفت؟

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به مشاوران املاک هشدار داد که در صورت خرید و فروش امتیاز طرح مسکن ملی، باید از عواقب و اقدامات قضایی آگاه باشند.

میثم آذرسا با اشاره به منع قانونی خرید و فروش امتیاز مسکن ملی، گفت: با توجه به گزارشات واصله مردمی و نظارتی، برخی از مشاوران املاک در شهرهای استان به خرید و فروش امتیاز مسکن ملی مشغول هستند. ما به این مشاوران هشدار می‌دهیم که هرگونه خرید و فروش این امتیاز دولتی غیرقانونی است و ممکن است منجر به پیگرد قانونی شود.

وی با بیان اینکه این اتفاق با توجه به ناآگاهی خریداران صورت می‌گیرد، افزود: هر ایرانی تنها یکبار می‌تواند از امکانات و تسهیلات فرم «ج» یا همان امتیاز دولتی مسکن و زمین استفاده کند و در صورت فروش، این امتیاز را برای همیشه از دست خواهد داد.

آذرسا عنوان کرد: با عنایت به ماده 23 قانون پیش فروش ساختمان و ماده 19 آیین نامه اجرایی آن و نیز ماده 3 آیین نامه اجرایی طرح‌های حمایتی و اقدام ملی مسکن، هر نوع خرید و فروش امتیاز طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی ممنوع بوده و رسانه‌ها باید از درج تبلیغات محلی خرید و جدا فروش این طرح‌ها خودداری کنند.

تشکیل 30 هزار پرونده در طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: سهمیه استان در نهضت ملی مسکن در چهار سال 64 هزار واحد بوده که تسهیلات ابلاغی آن از سال 1401 شکل گرفت. تاکنون 30 هزار پرونده تشکیل دادیم و به بانک معرفی کردیم. 22 هزار فقره انعقاد قرارداد با بانک صورت گرفته است.

احسان پروایی امروز، 26 فروردین‌ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز افتتاح حساب 100 امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: مطابق سرشماری سال 95، 486 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان داریم که 168 هزار واحد با استفاده از تسهیلات حمایتی مسکن توسط بنیاد مسکن احداث شده است.

وی با بیان اینکه سهمیه استان در نهضت ملی مسکن در چهار سال 64 هزار واحد بوده است، عنوان کرد: تسهیلات ابلاغی آن از سال 1401 شکل گرفت. تاکنون 30 هزار پرونده تشکیل دادیم و به بانک معرفی کردیم. 22 هزار فقره انعقاد قرارداد با بانک صورت گرفته است. عملیات اجرایی 20 هزار واحد در زمینه پی‌کنی و فوندانسیون بوده، حدود 15 هزار و 800 اسکله، 14 هزار سقف، 12 هزار دیوارچینی و 7280 واحد نازک‌کاری اجرا شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی افزود: شاید در مقطعی بانک‌ها به دلیل مشکلات مالی به صورت موقت در پرداخت تسهیلات کاهش داشتند اما این مشکل حل شده و بانک‌ها پرداخت دارند. ما متقاضیان را معرفی می‌کنیم و قراردادها را منعقد می‌کنیم. در حال حاضر همه بانک‌ها همکاری دارند.

در ادامه محمود واحدیان، معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی تصریح کرد: در سال گذشته 697 میلیارد تومان شامل اعتبارات تخصیصی و مصوب داشتیم که شامل منابع مختلف است. تاکنون 130 میلیارد تومان تخصیص داشتیم که حدود 20 درصد بوده است. تا پایان سال یعنی 31 شهریور به 100 درصد خواهد رسید و پروژه‌ها انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: اعتبارات بازنگری طرح 1113 حدود 50 میلیارد بود که 100 درصد تخصیص پیدا کرد. امسال برای مطالعه 400 روستا را در دست بازنگری داریم که 47 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و تا الان 70 درصد تخصیص داشته است.