دوشنبه 11 تیر 1403

داروی مورد نیاز بیماران پیوند کلیه در بوشهر موجود است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
داروی مورد نیاز بیماران پیوند کلیه در بوشهر موجود است

بوشهر - ایرنا - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: داروی " سلسپت" مورد نیاز بیماران پیوند کلیه در زمان حاضر به میزان کافی در این استان موجود است و از طریقر داروخانه دولتی 22 بهمن بوشهر عرضه می‌شود.

یحیی رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: همچنین حواله اختصاص بیش از 100 جعبه از سلسپت به استان بوشهر نیز صادر شده‌است که به احتمال بالا توزیع این دارو در هفته آینده در کشور انجام می‌شود.

وی افزود: میزان نیاز هر استان به داروهای خاص را بخش درمان وزارت بهداشت تعیین می‌کند و درصورتی که سهمیه تعیین شده به موقع اختصاص یابد کمبودی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: داروی سلسپت مورد نیاز بیماران پیوند کلیه در روزهای اخیر در برخی از نقاط کشور با کمبود مواجه شده‌است اما بوشهر تاکنون کمبودی در این زمینه ندارد و امیدواریم تا هفته آینده سهمیه اختصاص یافته این استان تامین شود.

رضایی ادامه داد: مسائل و مشکلات ارزی که اکنون کشور با آن رو برو است، در وارد کردن بموقع این داروی خارجی موثر است.

وی گفت: با این حال نمونه داخلی این دارو در کشور وجود دارد که دارای استاندارد بین‌المللی است و کیفیت لازم را دارد و بیماران می‌توانند از آن استفاده کنند.

داروی سلسپت یک داروی وارداتی از کشور سوئیس است که به عنوان داروی اصلی مورد نیاز بیماران پیوند کلیه برای جلوگیری از پس از زدن پیوند استفاده می‌شود و با وجود داروهای مشابه با توصیه پزشکان بسیاری از بیماران پیوند کلیه از این دارو استفاده می‌کنند.

در زمان حاضر استان بوشهر 551 بیمار پیوند کلیه و 500 بیمار دیالیزی دارد.

*س_برچسب‌ها_س*