چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

دانشگاه‌ها امروز به محل توسعه منطقه تبدیل شده‌اند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دانشگاه‌ها امروز به محل توسعه منطقه تبدیل شده‌اند

قزوین - ایرنا - رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه‌ها امروز در سطح جهان تحولات زیادی یافته و از شکل قدیمی خود که مکان آموزش صرف بودند به محلی برای توسعه منطقه تبدیل شده‌اند.

محمدمهدی طهرانچی عصر سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد، افزود: امروزه دانشگاهی که متناسب با نیازهای منطقه‌ای حرکت نکند محکوم به فنا خواهد بود، به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی که در کشور ما به همت مردم ساخته شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید خود را با نیازهای امروز جامعه تنظیم کند، افزود: امروز دیگر مردم استقبال چندانی به رشته‌های تخصصی ندارند چون فکر می‌کنند صرف آموزش نمی‌تواند نیازهای آنها و جوانان را برآورده کند.

طهرانچی اضافه کرد: با توجه به این مسایل، دانشگاه به عنوان موتور محرکه توسعه منطقه‌ای باید در خدمت همه مردم منطقه و نهادهای مسوول تصمیم گیری باشد و سعی کند نیازهای آنها را برطرف کند.

استقرار 110 واحد فناور در پارک علم و فناوری قزوین

رییس پارک علم و فناوری استان قزوین نیز در این جلسه گفت: در پارک علم و فناوری قزوین 110 واحد فناور با سرانه 50 متر مربع فضا مستقر است که 180 محصول فناورانه و دانشی را به جامعه عرضه کرده‌اند و درآمد مجموع واحدها در سال گذشته 89 میلیارد تومان بوده است.

مصطفی مافی گفت: این شرکت‌ها برای 490 نفر اشتغالزایی کرده‌اند و میزان صادرات آنها در سال گذشته 2.2 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به زیرساخت کسب و کارهای دانش بینان در استان، گفت: تاکنون در استان مراکز رشد و پارک علم و فناوری با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری به وجود آمده و امیدواریم شهرک علم و فناوری استان را هم احداث کنیم.

مافی گفت: امروز اولین مرکز نوآوری تخصصی پارک علم و فناوری را در 500 متر مربع فضا افتتاح کردیم که در اختیار تیم‌های دانش بنیان و شتابدهنده‌ها قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین مصوبه طرح چشمه نور ایران را از معاونت علمی رییس جمهوری دریافت کرده‌ایم و الان در حال طراحی آن هستیم با این هدف که ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را برای حل مشکلات جامعه به کار بگیریم.

*س_برچسب‌ها_س*