یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

دختران دو و میدانی می‌توانند به پاریس بروند / رکورد شکنی‌های الناز کمپانی به شوق المپیک

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
دختران دو و میدانی می‌توانند به پاریس بروند / رکورد شکنی‌های الناز کمپانی به شوق المپیک

الناز کمپانی رکورددار صد متر با مانع کشورمان در 34 سالگی با رکوردشکنی‌های متعدد اخیر خود سودای المپیک در سر دارد، سودایی که رویا نیست.

به گزارش "ورزش سه"، چهار دختر دونده‌ی دوهای سرعت کشورمان که سه نفر آنها بالای سی سال سن دارند و سه نفر نیز رکورددار ماده‌های المپیکی در ایران به حساب می‌آیند از شانس بسیار بالایی برای کسب سهمیه المپیک به ویژه از طریق امتیازات رنکینگ جهانی برخوردارند.

دونده‌ها یا دو و میدانی‌کاران مرد و زن از دو طریق می‌توانند سهمیه المپیک را کسب کنند، یک راه از طریق جمع کردن و کسب امتیازات رنکینگ جهانی و دیگری ثبت رکوردهای ورودی.

در حال حاضر مریم طوسی دختر باد تاریخ دو و میدانی ایران در 34 سالگی رکوردار دو ماده‌ی 200 و 400 متر ایران، الناز کمپانی 34 ساله رکورددار صد متر با مانع، فرزانه فصیحی 31 ساله در دوی صد متر و حمیده اسماعیل‌نژاد 24 ساله رکوردار صد متر کشورمان از شانس راه‌یابی به المپیک 2024 پاریس برخوردارند. البته فرزانه فصیحی نیز در دوی 60 متر که ماده‌ای المپیکی محسوب نمی‌شود رکوردار ایران به حساب می‌آید.

مریم طوسی در 200 متر با 23 ثانیه و 46 صدم، در 400 متر با 52 ثانیه و 95 صدم، الناز کمپانی در صد متر با مانع با 13 ثانیه و 64 صدم، حمیده اسماعیل‌نژاد هم در صد متر با 11 ثانیه و 33 صدم رکوردار ایران در ماده‌های المپیکی به حساب می‌آیند.

هر چهار دونده به‌شدت در حال تمرین هستند تا سودای حضور در المپیک را با کسب سهمیه از دو طریق رنکینگ یا رکورد ورودی به واقعیت تبدیل کنند.

رویایی که یک‌بار در المپیک 2020 توکیو با حضور فرزانه فصیحی البته با اهدای وایلد کارت از سوی فدراسیون جهانی و نه کسب سهمیه ورودی، برای دونده‌های سرعت زن ایران به خاطره تبدیل شد.

مریم طوسی و الناز کمپانی بعد از چندین سال کناره گرفتن از دو و میدانی نزدیک یک سال است که به‌صورت حرفه‌ای در آمریکا و ایران به پیست تارتان برگشته‌اند و رکوردهای خوبی با توجه به شرایط سنی کسب کرده‌اند.

مریم طوسی که خیلی سال قبل و در اولین سال‌های بیست سالگی خود رکورد 200 متر ایران را به زمان 23 ثانیه و 46 صدم ثبت کرده بود قبل از بازی‌های آسیایی در آمریکا و 34 سالگی دوباره 23 ثانیه و 47 صدم دوید تا نشان دهد تمرینات حرفه‌ای او در آمریکا روند بسیار مطلوبی برای رسیدن به ورودی المپیک دارد و به زودی می‌تواند رکورد 200 متر یا شاید 400 متر خود در ایران را هم ارتقاء دهد.

حمیده اسماعیل‌نژاد هم با عملکرد بسیار خوب رکورد 11 ثانیه و 33 صدم را در صد متر به ثبت رسانده و با توجه به 24 ساله بودنش حتی می‌توان به کسب مدال او در قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی در کنار راه‌یابی به پاریس امیدوار بود.

و اما الناز کمپانی به رکوردهای خود هم رحم ندارد و انگیزه‌ی فراوانی دارد برای تحقق رویای حضور در المپیک که سودای آن را در سر دارد.

کمپانی در هشت ماه اخیر چهار بار رکوردشکنی کرده است، او در 1398 صدمتر با مانع را 14 ثانیه و یک صدم دویده بود اما چندی قبل آن را به 13 ثانیه و 64 صدم ارتقا داد تا باز هم رکورددار این ماده در ایران نام بگیرد.

الناز کمپانی هفته‌ی قبل رکورد ماده‌ی سالنی و غیر المپیکی شصت متر با مانع ایران را نیز شکست تا آن را به 8 ثانیه و 43 صدم ارتقاء دهد.

دو و میدانی زنان ایران با مریم طوسی، الناز کمپانی، فرزانه فصیحی و حمیده اسماعیل‌نژاد می‌تواند به غیر از حضور در ماده‌های صد، صد مانع و دویست و حتی 400 متر در ماده‌ی امدادی و جذاب پرطرفدار در نزد تماشاگران یا همان 4در صدمتر هم به‌صورت تیمی به المپیک 2024 پاریس راه یابد.

البته اگر فدراسیون دو و میدانی که درگیر انتخابات رئیس جدید خود است در هفت ماه مانده به المپیک حمایت ویژه‌ای از این چهار دونده زن ایرانی داشته باشد.

ماده‌هایی که مریم طوسی با دو طلای آسیا دختر پیش‌رو و سدشکن تاریخ ورزش ایران در دوهای سرعت به حساب می‌آید و انگیزه‌ی اصلی برای تحرک هر چه بیشتر دختران سرزمینمان در این رشته ورزشی پایه و مادر.

پوریا تابان

دختران دو و میدانی می‌توانند به پاریس بروند / رکورد شکنی‌های الناز کمپانی به شوق المپیک 2
دختران دو و میدانی می‌توانند به پاریس بروند / رکورد شکنی‌های الناز کمپانی به شوق المپیک 3
دختران دو و میدانی می‌توانند به پاریس بروند / رکورد شکنی‌های الناز کمپانی به شوق المپیک 4