شنبه 14 مهر 1403

درباره شیوع بیماری ماربورگ در رواندا چه می‌دانیم؟

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
درباره شیوع بیماری ماربورگ در رواندا چه می‌دانیم؟

در پی شیوع بیماری ویروسی مرگبار ماربورگ در رواندا، مقامات این کشور می‌گویند که بیشتر مبتلایان، کادردرمانی هستند. از آغاز شیوع این بیماری در هفته گذشته، دست کم 11 نفر جان خود را از دست دادند. این بیماری ویروسی که سرعت انتقال بسیار زیادی دارد مانند بیماری ابولا است و علائم آن شامل سردرد، تب، درد عضلانی، استفراغ خونی و خونریزی داخلی است.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت رواندا روز گذشته (پنجشنبه) در یک کنفرانس خبری گفت که از 36 مورد مبتلایان، 29 نفر از کادر درمان هستند که در بخش مراقبت‌های ویژه در حال درمان و مراقبت از اولین بیماران مبتلا شده بودند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید که ارزیابی کارشناسان این سازمان نشان می‌دهد که خطر شیوع ویروس ماربورگ در سطح کشوری و منطقه‌ای بالاست اما در سطح جهانی پایین است.

صدها نفر طی سال‌های اخیر بر اثر این ویروس جان باختند که تقریبا همه آنان در آفریقا بوده‌اند.

در حال حاضر درمانی برای ماربورگ وجود ندارد اما رواندا قصد دارد که با همکاری شرکت‌های داروسازی و سازمان جهانی بهداشت، آزمایش‌های بالینی واکسن‌ها و درمان‌های آزمایشی را آغاز کند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که برای کمک به دولت رواندا در مقابله با شیوع این بیماری، گروهی از کارشناسان، کیت‌های آزمایش و تجهیزات حفاظت شخصی را به این کشور ارسال خواهد کرد.

کارشناسان شیوع این بیماری را در ماه سپتامبر 2024 در رواندا تایید کردند. این اولین بار است که این ویروس در رواندا شناسایی شده است و هنوز منبع آن مشخص نیست.

اوگاندا و تانزانیا، همسایگان رواندا در سال‌های 2017 و 2023 شیوع بیماری ماربورگ را گزارش کردند. در حال حاضر حدود 300 نفر از کسانی که مشخص شده که با افراد مبتلا در تماس بودند، تحت نظر هستند.

ویروس ماربورگ چیست و چقدر خطرناک است؟ 

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، به طور متوسط نیمی از مبتلایان به ویروس ماربورگ جان خود را از دست می‌دهند. در موارد قبلی شیوع این بیماری بین 24 درصد تا 88 درصد از مبتلایان جان باختند.

اولین بار این ویروس در سال 1967 در ماربورگ آلمان شناسایی شد و طی آن سال، 31 بیمار در ماربورگ و فرانکفورت آلمان و بلگراد صربستان شناسایی شدند که هفت نفر آنان جان باختند.

ردیابی این ویروس نشان می‌دهد که از میمون‌های سبز آفریقایی از اوگاندا شیوع یافته است اما این ویروس به حیوانات دیگر هم مربوط می‌شود.

در بین انسان‌ها، کسانی که مدت طولانی را در غارها یا معادن گذراندند که محل زندگی و تجمع خفاش‌ها هم به شمار می‌رود، بیشتر به این بیماری مبتلا شدند.

در سال‌های اخیر در گینه، غنا، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، زیمبابوه این بیماری شیوع پیدا کرد. شیوع بیماری در آنگولا در سال 2005 باعث مرگ بیش از 300 نفر شد.

ویروس ماربورگ چگونه پخش می‌شود؟ 

به گزارش بی‌بی سی، میمون‌های سبز آفریقایی و خوک‌ها می‌توانند حامل این ویروس باشند.

این ویروس از خفاش میوه‌خوار به انسان منتقل می‌شود و از طریق مایعات بدن و حتی تماس با بسترهای آلوده از انسان به انسان سرایت می‌کند.

این بیماری چطور درمان می‌شود؟ 

هیچ درمان یا واکسن خاصی برای مقابله با این ویروس وجود ندارد گرچه برخی درمان‌های آزمایشی در دست انجام است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید طیف وسیعی از فرآورده‌های دارویی، خونی و درمان‌های ایمنی در دست تهیه است.

پزشکان در بیمارستان سعی می‌کنند با دادن مایعات فراوان به بیماران و تزریق خون برای جایگزینی خون از دست رفته، عوارض بیماری را کاهش دهند.

چطور می‌توان مانع سرایت بیماری شد؟ 

اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی توصیه می‌کند که مردم در آفریقا از خوردن و یا تماس با گوشت شکار خودداری کنند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که مردم در مناطقی که بیماری شیوع یافته باید از تماس با خوک‌ها خودداری کنند.

افرادی که نزدیکانشان را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند، هنگام خاکسپاری باید از تماس با بدن آنان خودداری کنند.

از دست ندهید

قانون 80/20 ازدواج شما را نجات می‌دهد

طرز تهیه کیک هویج رژیمی؛ سالم و بدون شکر

این 6 غذای سالم به لاغری کمک نخواهند کرد

خورش کرفس با لوبیا؛ یک تجربه جدید و متفاوت