جمعه 28 اردیبهشت 1403

دردولت سیزدهم دانشگاه ها اتاق فکر دولت هستند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
دردولت سیزدهم دانشگاه ها اتاق فکر دولت هستند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی قاسم زاده رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در نشست برسی مسائل ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه های استان قزوین با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌ها در کمک به صنایع و نیازهای جامعه بیان داشت: دانشگاه‌ها با آغوش باز درهای خود را به روی صنایع و جامعه بازکرده و این پتانسیل را دارند که با کمترین توقع و هزینه، مشکلات و نیازهای حوزه صنعت را در داخل استان مرتفع کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست ها با معاونان پژوهشی دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری و مدیران صنایع و دستگاه های اجرایی استان به همگرایی و هم‌فکری ارتباط دانشگاه ها و صنایع کمک کرده بیان داشت: این همفکری و هم افزایی به طور قطع رشد و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت جامعه و کشور را به دنبال خواهد داشت.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد: امیدوارم در سال دانش‌بنیان، با همگرایی و پیشروی بتوانیم مشکلات صنعتی و نیازهای استان را در حل کنیم و در ادامه بتوانیم خدمات ماندگاری را برای کشور عزیزمان به یادگار بگذاریم.

وی خطاب به معاونان پژوهشی حاضر در جلسه گفت: در دولت سیزدهم دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند. در دولت مردمی دانشگاه محلی برای پیشرفت نظام خواهد بود و پژوهشگران دانشگاهی مسئولیت سنگینی بر عهده‌دارند تا بدون نگاه حزبی و جناحی و با رویکردی تحول‌گرا و خاص بتوانند دانشگاه‌ها را در کنار دولت به‌سوی فتح قله‌های دست‌نیافتنی علم و دانش یاری نمایند.

قاسم‌زاده بابیان اینکه دانشگاه در 2 حوزه آموزشی و پژوهشی رسالت دارد، افزود: در 5 اولویتی که وزارت علوم برای سال جاری در نظر گرفته است، چهار مورد آن در مورد امور پژوهشی است و این نمایانگر تفاوت دانشگاه‌ها با ارگان‌های آموزشی دیگر است. مدرسان دانشگاهی در کنار آموزش دانشجویان باید فعالیت پژوهش نیز داشته باشند تا علم روز را در قالب ترویج به دانشجویان منتقل کنند. بنابراین تربیت شاگردان فن‌آور، نوآور و پیشرو به کمک پژوهش امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: اگر ویژگی پژوهش از دانشگاه گرفته شود دانشگاه چیزی برای عرضه به جامعه ندارد. پژوهش روح دانشگاه است. دانشگاه این ظرفیت را دارد که به دست باکفایت دانشمندان و پژوهشگران نیازهای بومی قزوین را مرتفع و کارآمدی لازم برای استان را داشته باشد.

قاسم‌زاده بیان کرد: باید نقش دانشگاه‌های جامعه‌محور در کمک به صنایع و رفع نیازهای آنان به‌خصوص در حوزه صنعت و کشاورزی پررنگ شود. در دانشگاه ما 4 دانشمند 1 درصدی وجود دارد که متأسفانه این ظرفیت‌ها در استان نادیده گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به دانش و دستاوردهایمان در داخل استان تکیه نکنیم، در این مسیر موفق نخواهیم شد. چشمه نوری که به همت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در زمین دانشگاه تأسیس شد، برخلاف تفاهم‌نامه، در راستای پیشبرد برنامه‌های آن با دانشگاه اصفهان و دانشگاه شریف بوده است؛ در حالی‌که ظرفیت‌های بسیاری در استان برای همکاری با چشمه نور وجود دارد.

قاسم زاده افزود: ما انتظار داریم که مدیران صنایع به دانشگاه ها اعتماد کنند و دغدغه ما این است در کنار آموزش، دانشگاه ها پژوهش کاربردی داشته باشند و با ایده ها و خلاقیت های جدید استانی را جلوه بدهیم که که در همه حوزه ها به ویژه دانشگاه ها بدرخشد و دانشگاه ها اگر در خدمت مدیریت های کلان نبوده و ورود نکنند به ضرر جامعه خواهد بود و دانشگاه ها در حوزه مدیریتی، تولید علم اندیشه و جهاد تبیین پرچمدار هستند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

دانشگاه بین المللی قزوین علی قاسم زاده این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
دردولت سیزدهم دانشگاه ها اتاق فکر دولت هستند 2