پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

95 درصد بندخاکی «ارنان» مهریز آبگیری شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
95 درصد بندخاکی «ارنان» مهریز آبگیری شد

یزد - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهریز گفت: برای نخستین بار در جریان بارندگی روزهای اخیر، 95 درصد از 200 هزار مترمکعب ظرفیت بندخاکی دهستان «ارنان» از توابع بخش مرکزی این شهرستان آبگیری شد.

سیدعلی باقری جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بند به عمق پنج متر و طول هزار و 500 متر در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و این شهرستان 40 بندخاکی با سه میلیون مترمکعب حجم آبگیری دارد.

وی ادامه داد: آبگیری این سازه سبب تغذیه سفره آب های زیرزمینی منطقه و پایین‌دست می شود و نقش اصلی در تامین آب مورد نیاز کشاورزان در طول سال را دارد.

وی یادآور شد: بندخاکی یادشده برای ذخیره آب‌های جاری ناشی از بارندگی‌ها، تغذیه سفره های زیرزمینی و جلوگیری از سرازیر شدن سیلاب به روستا ساخته شد.

به گفته باقری یک میلیارد و 350 میلیون تومان از محل بودجه صندوق توسعه ملی، صرف ساخت بندخاکی دهستان ارنان شد.

از جمعیت 55 هزار نفری مهریز حدود 30 درصد در روستاها زندگی می‌کنند و دهستان ارنان با یک هزار و 500 نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرقی مهریز قرار دارد.

همچنین بخشدار مهریز،16 آذرماه جاری به ایرنا گفته بود: در شبانه‌روز گذشته بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب در 30 روستای دهستان‌های میانکوه، ارنان و تنگچنار این بخش به برخی زیرساخت‌ها به خصوص راه‌ها، معابر و قنات های منطقه خسارت هایی وارد شد.

به گفته مهدی دهقانی‌زاده میزان خسارت از سوی کارشناسان شهرستان در حال بررسی است.

میزان بارندگی هفته جاری در ایستگاه باران سنجی تنگچنار مهریز بیش از 60 میلی متر گزارش شد.

از جمعیت 55 هزار نفری مهریز 30 درصد در دهستان ارنان، خورمیزات، تنگچنار، بهادران و میانکوه در 140 روستا زندگی می‌کنند و مرکز این شهرستان در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

همچنینمحمدحسین امامی مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد به ایرنا گفته بود: بارندگی های روز یکشنبه این هفته به جز جاری شدن روان آب در برخی مناطق استان به خصوص در شهرستان های ابرکوه، مهریز و تفت و آبگرفتگی برخی معابر شهری بدون خسارت بود و تمامی نیروهای این مجموعه در آماده باش کامل هستند.

*س_برچسب‌ها_س*