پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

درگیری پلیس با جویندگان طلا!

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

اعضای یک باند تبهکاری که با اجاره سوئیت در مشهد، فقط به طلاهای منازل مردم دستبرد می زدند در حالی با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی به دام افتادند که یکی از آنان با شلیک گلوله مجروح و روانه بیمارستان شد.

به گزارش خراسان، رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی روز گذشته با تشریح تبهکاری های اعضای این باند به خراسان گفت: از ابتدای امسال، بررسی تخصصی محتویات پرونده های سرقت از منازل نشان می داد که گروه تبهکاران تحت تعقیب پلیس آگاهی خراسان رضوی، دوباره وارد مشهد شده اند و با شیوه «دیلم زنی» طلاهای مردم را سرقت می کنند.

بنابراین پیگیری جدی این پرونده ها با تاکید سردار سرتیپ محمد کاظم تقوی (سکاندار امنیت خراسان رضوی) به گروه ویژه‌ای از کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی سپرده شد تا ردیابی‌های اطلاعاتی درباره فعالیت های مجرمانه اعضای این باند، آغاز شود.

سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده افزود: رصدهای کارشناسی بیانگر آن بود که سارقان از استان لرستان به مشهد می آیند و در ساعات آغازین شب با پرسه زنی در خیابان های منطقه آزادشهر و شهرک غرب چشم به پنجره واحدهای آپارتمانی می دوزند و در صورتی که لامپ برق روشن نشود، نقشه سرقت را اجرا می کنند.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع و بروز احساس ناامنی در خانواده ها، پرونده های مذکور زیر ذره بین تحقیقات گسترده قرار گرفت.

به همین دلیل گروهی از کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ الهیاری (رئیس اداره عملیات ویژه آگاهی) بررسی های تخصصی را با استفاده از فناوری های نوین پلیسی ادامه دادند تا این که چند روز قبل مشخص شد تبهکاران تحت تعقیب این بار سوار بر یک دستگاه پژو 405 نقره ای وارد مشهد شده اند و با اسامی جعلی سوئیتی را به عنوان مخفیگاه اجاره کرده اند.

با به دست آمدن این اطلاعات، کارآگاهان بی درنگ و با همکاری مراجع رسمی دیگر، مخفیگاه سارقان لرستانی را در حالی زیر نظر گرفتند که مشخص شد آن ها در مشهد پلاک جعلی نیز روی خودروی پژو نصب کرده اند.

سرهنگ شفیع زاده با اشاره به اقدامات فنی برای ردزنی اعضای این باند تاکید کرد: گروه مشترک کارآگاهان اداره اطلاعات جنایی و عملیات ویژه موجب شد تا سارقان با استفاده از تجهیزات نوین پلیسی، زیر چتر اطلاعاتی قرار گیرند و محل های رفت و آمد آنان مشخص شود.

وی ادامه داد: در همین حال اعضای این باند به یک منزل در خیابان جلال آل احمد دستبرد زدند و بلافاصله سوئیت دیگری اجاره کردند تا با نقل مکان به سوئیت دیگر در خیابان شیرودی، آثاری از جرم باقی نگذارند اما زمانی که قصد تخلیه سوئیت اول را داشتند، عملیات دستگیری در یک اقدام ضربتی و هماهنگ آغاز شد.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دو متهم که کیانوش و میلاد نام دارند در سوئیت اول به دام افتادند و سپس همزمان گروه دیگری از کارآگاهان در سوئیت دوم وارد عملیات شدند ولی بعد از دستگیری جوانی به نام منصور، همدست وی از فرصت استفاده کرد و با شکستن شیشه به سوی کارآگاهان حمله ور شد در این هنگام کارآگاهان با اخطار قانونی و شلیک تیر هوایی، در نهایت پای این متهم را که سجاد نام دارد هدف گرفتند و او را نقش بر زمین کردند.

کارآگاه جواد شفیع زاده گفت: با انتقال متهم جوان به مرکز درمانی، بی درنگ 3 متهم دیگر به مقر انتظامی هدایت شدند و تحت بازجویی‌های فنی قرار گرفتند.

وی افزود: بررسی های تخصصی کارآگاهان نشان داد اعضای سابقه دار این باند تبهکاری که از سوی پلیس و دستگاه قضایی استان های آذربایجان، اصفهان، لرستان و خراسان رضوی تحت تعقیب هستند تاکنون با شیوه «دیلم زنی» به منازل زیادی دستبرد زده اند و فقط در جست و جوی طلا و زیورآلات بوده اند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی با اشاره به اقاریر متهمان تصریح کرد: آنان تاکنون به 5 فقره سرقت طلا از منازل در مناطق الهیه و آزادشهر مشهد به ارزش تقریبی 30 میلیارد ریال اعتراف کرده اند که بررسی های ویژه در این باره همچنان ادامه دارد.

وی افزود: اعضای این باند هنگام دستبرد به منازل آپارتمانی در اوایل شب، از خودروهای مختلف با پلاک های جعلی استفاده کرده اند و طلاهای سرقتی را نیز در خرم آباد به مالخران فروخته اند. سرهنگ جواد شفیع زاده با قدردانی از دستورات ویژه مقام قضایی و حمایت های قانونی در راستای کشف جرم، تاکید کرد: این عملیات برای دستگیری دیگر افراد مرتبط با این باند ادامه می یابد.