جمعه 10 فروردین 1403

دزدان نفتی به نزدیک آب‌های آمریکا رسیدند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
دزدان نفتی به نزدیک آب‌های آمریکا رسیدند

در پی رشد دزدی دریایی در دوران همه گیری ویروس کرونا، دزدان دریایی به نزدیک سواحل آمریکا رسیده و تهدید جدیدی برای صنعت این کشور ایجاد کرده اند.

به گزارش ایسنا، دزدی دریایی یک مشکل قدیمی در صنعت انرژی است که معمولا در غرب آفریقا و سایر مناطق جهان مشاهده شده است اما در پی رشد این پدیده در دوران همه گیری ویروس کرونا در سال 2020، دزدان دریایی به نزدیک سواحل آمریکا رسیده و تهدید جدیدی برای صنعت نفت این کشور ایجاد کرده اند.

نفتکشهایی که به آرامی در این منطقه حرکت می کنند، به منزله هدف آسانی برای دزدان دریایی هستند که به دنبال فرصتهای باج گیری می گردند. این پدیده در خلیج کامپچه مکزیک که بخش قابل توجهی از تولید نفت آمریکا معادل 17 درصد از تولید نفت و پنج درصد از تولید گاز طبیعی این کشور را تشکیل می دهد، در حال تبدیل شدن به یک رویداد متداول است.

راکفورد وایتس، مدیر مطالعات دریایی در مدرسه فلچر دانشگاه تافتس به فوربس گفت: حملات اخیر دزدی دریایی در خلیج مکزیکو، پدیده جدیدی در نزدیک آب‌های آمریکا محسوب می شود. صدها نفتکش حامل نفت و فرآورده های نفتی برای ترانزیت نفت به پالایشگاههای تگزاس و لوییزیانا و انتقال و فرآورده های نفتی از آنها، سالانه از خلیج مکزیکو عبور می کنند.

تهدیدهای دزدی دریایی در کامپچه اوایل امسال به رکورد بالایی رسید و وزارت خارجه آمریکا را وادار کرد در آوریل برای بخش جنوبی خلیج مکزیکو هشدار رسمی درباره دزدی دریایی صادر کند. با این همه توجه رسانه ای اندکی به این موضوع شده است. پیش از این آب‌های ونزوئلا و پرو به عنوان کانونهای فعالیت دزدان دریایی شناخته شده بودند اما به نظر می رسد کانون فعالیت آنها در حال گسترش است.

این روند جدید در پی افزایش دزدی دریایی در واکنش به شیوع کووید 19 روی داده است. دزدی دریایی جهانی در سال 2019 به پایینترین میزان در 25 سال اخیر سقوط کرد و تنها 41 مورد در کشتیهای بزرگ با تناژ بالای 100 گزارش شد اما همه گیری کووید 19 باعث ذخیره بیشتر نفت در دریا شده و گزارشها از دزدی دریایی افزایش پیدا کرده است.

همزمان با گسترش کانون فعالیت دزدان دریایی به مناطق جدید، دزدی دریایی در آسیا در نیمه اول سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد. کانونهای قدیمی دزدی دریایی مانند خلیج گینه در غرب آفریقا که 90 درصد از دزدی دریایی جهانی را تشکیل می دهند، مناطق دارای ریسک بالا برای شرکتهای انرژی محسوب می شوند. پاییز امسال چندین گزارش از موارد دزدی دریایی در غرب آفریقا گزارش شده است که شامل حمله به نفتکش اتحادیه دریانوردی انگلیس و نفتکش دانمارکی تورم الکساندرا بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه دزدی دریایی در منطقه غرب آفریقا مشکل شناخته شده ای است اما تهدید گسترش این پدیده به مناطق دیگر باید مورد توجه بخش انرژی قرار گیرد. در حال حاضر صدها سکو و کشتیهای تامین تجهیزات و حفاری و نفتکشها در آمریکا فعالیت دارند. اگر شرکتهای خصوصی و گارد ساحلی آمریکا استراتژیهای پیشگیرانه را به کار نبندند ممکن است امنیت صنعت انرژی کاملا تضمین نباشد.

انتهای پیام