یک‌شنبه 3 تیر 1403

دستاورد دانشمندان کره‌ای؛ دوربین دندانی فوق نازک با الهام از ساختار چشم حشرات

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دستاورد دانشمندان کره‌ای؛ دوربین دندانی فوق نازک با الهام از ساختار چشم حشرات

تهران - ایرنا - پژوهشگران کره‌جنوبی موفق شدند با الهام از چشم حشرات، دوربین فوق نازک جدیدی طراحی کنند که مشکلات بیماران در هنگام معاینه دهان را از بین می‌برد. آنها امیدوار هستند از این دوربین در گوشی‌های هوشمند و هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری فیز (phys)، فناوری عکاسی دندانپزشکی معمولی، محدودیت‌هایی در استفاده از ابزارهای نامناسب مانند آینه و جمع‌کننده گونه دارد. دندانپزشکان برای بررسی سلامت دندان نیاز به تصاویر اولیه آن از زوایای مختلف مانند باکال راست / چپ و اکلوزال فک بالا / فک پایین دارند.

هنگامی که دندانپزشکان قصد دارند این تصاویر را از بیمار بگیرند موجب ناراحتی بیماران می‌شوند زیرا دندانپزشک باید آینه‌ای را در دهان بیمار بگذارد تا تصویر دندان منعکس‌شده را از طریق دوربین دستی ثبت کند.

یک دوربین فشرده داخل‌دهانی می‌تواند این مشکل را حل کند و دندان‌ها را اسکن کند، به هر حال به دلیل عمق میدان محدود و میدان دید، دستگاه معمولی محدودیت‌هایی در تصویربرداری از نزدیک برای مشاهده پوسیدگی دندان با جزییات و تصویربرداری با زاویه باز برای ثبت کل آرایش دندان‌ها دارد.

گونه‌های مختلف چشم‌های مرکب حشرات دارای ویژگی‌های بصری برتری هستند مانند زاویه دید وسیع و عمق میدان زیاد با اندام‌های بینایی فشرده که از لنزهای کوچک تشکیل شده‌اند. چشم‌های حشرات برای دوربین‌های کوچک الهام‌بخش هستند و دوربین‌هایی که با الهام از چشم حشرات ساخته شده‌اند، می‌توانند مشکلات دوربین‌های کامپکت معمولی مانند محدوده دید محدود را حل کنند. با این حال، دوربین‌هایی که با الهام از چشم حشرات ساخته شده‌اند دچار اشکالاتی مانند وضوح پایین یا عملکرد محدود هستند.

براساس گزارش مجله میکروسیستم‌های نوری (Journal of Optical Microsystems)، پژوهشگران مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته و مؤسسه فناوری فوتونیک کره جنوبی به‌تازگی یک دوربین داخل دهانی را با الهام از چشم حشرات با زاویه باز جدید برای تصویربرداری عملکردی متنوع طراحی کردند. با استفاده از این دستگاه، تصویربرداری عملکردی مختلف برای برآوردن نیازهای بالینی نشان داده شد.

انواع مختلف نمونه‌های اولیه دوربین داخل‌دهانی برای آزمایش قابلیت استفاده

دوربین دندانپزشکی فوق نازک ناراحتی‌های ایجادشده برای بیماران را رفع می‌کند و حتی در نواحی باریک آناتومیکی به دندان‌ها دسترسی پیدا می‌کند. با استفادهاز این دوربین، تصویربرداری واضح از دندان بدون تاری تصویر با تقلید از ویژگی دید حشرات در عمق میدان بی‌نهایت حتی در فاصله اجسام نزدیک به‌دست می‌آید.

دوربین جدید از طریق سیستم بینایی چندکاناله، تصویربرداری چندمنظوره از دندان، مانند محدوده دینامیکی بالا، عمق سه‌بعدی و تصویربرداری خودکار فلورسانس را ارایه می‌دهد.

پژوهشگران امیدوار هستند که دوربین جدید نه تنها به پیشرفت‌های فنی مهندسی پزشکی کمک کند، بلکه تأثیرات چشمگیری بر پیشرفت گوشی‌های هوشمند و هواپیماهای بدون سرنشین داشته باشد.

برچسب‌ها

دستاورد دانشمندان کره‌ای؛ دوربین دندانی فوق نازک با الهام از ساختار چشم حشرات 2