سه‌شنبه 17 مهر 1403

دستگاه‌های مالی تخلفات مربوط به پولشویی را گزارش دهند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
دستگاه‌های مالی تخلفات مربوط به پولشویی را گزارش دهند

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هادی خانی رئیس مرکز اطلاعات مالی در نشست ارائه گزارش عملکرد و تبیین برنامه‌های سال 1403 مرکز اطلاعات مالی، گفت: این نشست برای بیان اقدامات مبارزه با پولشویی در سال آینده در راستای تقویت جبهه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در کشور، برگزار شد. وی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها باید به صورت تیمی اجرا شود، عنوان کرد: در این نشست نحوه انجام...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هادی خانی رئیس مرکز اطلاعات مالی در نشست ارائه گزارش عملکرد و تبیین برنامه‌های سال 1403 مرکز اطلاعات مالی، گفت: این نشست برای بیان اقدامات مبارزه با پولشویی در سال آینده در راستای تقویت جبهه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در کشور، برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها باید به صورت تیمی اجرا شود، عنوان کرد: در این نشست نحوه انجام کار‌ها تبیین شد و با طرح چند محور مباحث را برای سال آینده تعریف کردیم. لازم است که تمامی اشخاص مشمول و دستگاه‌های متولی در قانون مبارزه با پولشویی و مقررات مرتبط با آن، همکاری کنند.

در ادامه معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی به موضوعات مطرح شده در این نشست اشاره کرد و گفت: بحث اول آموزش و فرهنگ‌سازی است. ما نیاز داریم که در سال آینده اقدامات گسترده‌تری را درخصوص آموزش قوانین مبارزه با پولشویی، آموزش مصادیق جرائم و منشا پولشویی، انجام دهیم. در سال جاری آموزش بالغ بر یک میلیون نفر را ما در دستور کار قرار دادیم که البته این تعداد بسیار کم است و باید چند برابر شود.

خانی ادامه داد: محور بعد اجرای کامل سند ملی ارزیابی ریسک کشور است که در بهمن ماه امسال با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رونمایی شد. در این سند آسیب‌های فرایندی، ساختاری، داده‌ای و زیرساختی دستگاه‌های مختلف پولی، مالی، بانکی و بیمه‌ای و مشاغل غیرمالی و حوزه‌های دیگر احصا شده و برای هریک اقدامی را تعریف کردیم. این دستورات سال آینده به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ خواهد شد و مرکز اطلاعات مالی بر اجرای این برنامه طبق قانون و مقررات نظارت خواهد کرد. مرکز اطلاعات مالی برابر آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی گزارش اقدامات دستگاه‌ها را سالانه در اختیار دفتر مقام معظم رهبری و سران سه قوه قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 400 نفر مدیر مبارزه با پولشویی را احراز صلاحیت کردیم، عنوان کرد: سال آینده این روند شناسایی و توسعه زیرساخت مبارزه با پولشویی در سایر اشخاص مشمول با قدرت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: موضوع بعدی که در این نشست مرور کردیم، بحث اجرای ابلاغیه‌های مرکز اطلاعات مالی در شناسایی معاملات مشکوک بود. تا امروز در حوزه‌های مختلف بانکی، بیمه، مالیات، گمرک، ثبت اسناد و بورس، شاخص‌های معاملات مشکوک را با کمک دستگاه‌ها تدوین کردیم و دستورالعمل‌های لازم ابلاغ شد. در این قانون اشخاص مشمول و دستگاه‌های نظارتی تکلیف دارند که در برابر معیار‌هایی که مرکز اطلاعات مالی ابلاغ می‌کند، معاملات مربوط به پولشویی را شناسایی و به ما اعلام کنند. مرکز اطلاعات مالی نیز پس از بررسی‌ها و اثبات پولشویی اقدامات لازم انجام می‌دهد.