پنج‌شنبه 7 تیر 1403

دست پخت جدید بن سلمان | عربستان مچ چین را خواباند

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
دست پخت جدید بن سلمان | عربستان مچ چین را خواباند

آپوستولوس بانتیس، مدیر عامل مشاور درآمد ثابت در زوریخ در شرکت Union Bancaire Privee Ubp SA، اعلام کرده: «اعتماد نسبت به اوراق قرضه عربستان بسیار سالم است. با توجه به نیازهای تأمین سرمایه این کشور برای پروژه‌های زیرساختی عظیم آن، جای تعجب نیست که ریاض توانسته به بزرگ‌ترین صادرکننده اوراق قرضه در میان اقتصادهای نوظهور تبدیل شود.»

در سال جاری، داده‌های مربوط به فروش اوراق قرضه جدید توسط دولت‌ها و شرکت‌ها نشان می‌دهد که عربستان با رکورد همراه بودن سرعت انتشار اوراق قرضه، در بالاترین سطح قرار دارد. این امر باعث شده که سرمایه‌گذاران اوراق بدهی در سراسر جهان، حمایت خود را از چشم‌انداز 2030 که توسط محمد بن سلمان - ولیعهد سعودی - مطرح شده است، آغاز کنند.

از سوی دیگر، صادرکنندگان چینی اوراق قرضه شاهد رشد قابل توجه تقاضا برای اوراق قرضه به ارز محلی هستند و به شکل چشمگیری، انتشار اوراق قرضه بین‌المللی را کاهش داده‌اند که در سال‌های اخیر، یکی از آهسته‌ترین روندها بوده است.

سبقت از چین یک اتفاق معنادار برای عربستان سعودی است که تولید ناخالص داخلی آن یک‌- شانزدهم چین است و می‌خواهد تا پایان سال 2030 به یک قطب جهانی تجارت تبدیل شود. همزمان با برنامه ریاض برای تأمین مالی پروژ‌ه‌های خود که هدف آن‌ها متنوع‌سازی اقتصاد متکی به نفت و تبدیل شدن به نقطه ارتباطی میان آسیا و اروپا است، تازه‌ترین داد‌ه‌ها از بهبود اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به برنامه‌های عربستان حکایت دارد. در این میان، باقی اقتصادهای نوظهور نیز شاهد یک سال ضعیف در زمینه انتشار اوراق قرضه هستند، آن هم در بحبوحه هزینه‌های استقراض رو به کاهش و رقابت برای به دست آوردن بازده بیشتر.

آپوستولوس بانتیس، مدیر عامل مشاور درآمد ثابت در زوریخ در شرکت Union Bancaire Privee Ubp SA، اعلام کرده: «اعتماد نسبت به اوراق قرضه عربستان بسیار سالم است. با توجه به نیازهای تأمین سرمایه این کشور برای پروژه‌های زیرساختی عظیم آن، جای تعجب نیست که ریاض توانسته به بزرگ‌ترین صادرکننده اوراق قرضه در میان اقتصادهای نوظهور تبدیل شود.»

بزرگ‌ترین فروشندگان اوراق قرضه در بازارهای نوظهور

فروش اوراق قرضه توسط نهادهای عربستان سعودی با رشد 8 درصدی در سال جاری میلادی همراه شده و از 33 میلیارد دلار فراتر رفته است. دولت عربستان مسئول بیش از نیمی از این مبلغ است از جمله یک قرارداد 5 میلیارد دلاری صُکوک در ماه گذشته میلادی که واحد آن دلار آمریکا است.

عربستان به دنبال پیدا کردن منابع جایگزین تأمین سرمایه است تا بتواند کسری مالی مورد انتظار در سال جاری میلادی به میزان حدود 21 میلیارد دلار را پوشش دهد. این کشور انتظار دارد مجموع فعالیت‌های مربوط به تأمین سرمایه در سال 2024 به حدود 37 میلیارد دلار برسد؛ امری که می‌تواند تکمیل پروژه‌های چشم‌انداز 2030 را سرعت ببخشد. در حقیقت، بخشی از علت اینکه این کشور در چنین ابعادی به بازار اوراق قرضه روی آورده، به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برمی‌گردد که از اهداف ریاض دور مانده و درآمد نفتی نیز به دلیل کاهش عرضه با افت همراه شده است.

آپوستولوس بانتیس همچنین اعلام کرده: «عربستان سعودی نمی‌تواند سرعت کنونی انتشار اوراق قرضه را به مدت طولانی حفظ کند زیرا این اتفاق می‌تواند مبانی اقتصادی و هزینه‌های تأمین مالی آن را تحت تأثیر قرار دهد.»

به‌طور کلی، فروش اوراق قرضه بین‌المللی بازارهای نوظهور نسبت به سال گذشته میلادی، 28 درصد افزایش یافته و به 291 میلیارد دلار رسیده است که بالاترین رقم برای دوره‌های مشابه از سال 2021 به بعد است.

بازده اضافی که سرمایه‌گذاران برای خرید اوراق قرضه بازارهای نوظهور (شامل اوراق قرضه دولتی و شرکتی) به جای اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا مطالبه می‌کنند، در حال حاضر طبق شاخص بلومبرگ، حدود 266 واحد پایه است که پایین‌تر از میانگین پنج ساله 336 واحد پایه می‌باشد.

کاهش سهم چین

در همین حال، بانک توسعه چین در پکن و شرکت‌های چینی به‌طور مشترک در سال جاری میلادی، 23/3 میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری و یورویی فروخته‌اند. این رقم نسبت به میانگین فروش اوراق قرضه دولتی و شرکتی این کشور در همین زمان از سال و از سال 2019 به بعد، کاهش 68 درصدی را نشان می‌دهد. چین در حال حاضر تنها 8/1 درصد از انتشار اوراق قرضه در میان بازارهای نوظهور را تشکیل می‌دهد که فاصله زیادی با سال 2017 دارد، یعنی زمانی که این کشور با انتشار اوراق به ارزش 224 میلیارد دلار، یک - سوم کل انتشار این اوراق را به خود اختصاص داده بود.

برخلاف روند اوراق قرضه دلاری، چین شاهد انتشار بی‌سابقه اوراق قرضه به ارز محلی است زیرا هزینه‌های استقراض به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

دست پخت جدید بن سلمان | عربستان مچ چین را خواباند 2
دست پخت جدید بن سلمان | عربستان مچ چین را خواباند 3
دست پخت جدید بن سلمان | عربستان مچ چین را خواباند 4