سه‌شنبه 17 مهر 1403

دنیا به کام این متقاضیان مسکن ملی شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
دنیا به کام این متقاضیان مسکن ملی شد

مدیرکل راه و شهرسازی اظهار کرد: افراد متاهل و خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند و در پروژه‌های نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، در اولویت تحویل واحدهای مسکونی قرار دارند.

نهضت ملی مسکن که به عنوان یک هدف اصلی و اساسی در دولت سیزدهم آغاز شد و عملیات ساخت آن در شهرهای مختلف از سال 1401 آغاز شد. تقریباً 6 میلیون نفر از طریق سامانه طرح‌های مسکن حمایتی در این برنامه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد حدود 4 میلیون نفر واجد شرایط بوده و حدود یک میلیون نفر به عنوان متقاضی معتبر شناخته شده‌اند، که از این تعداد حدود 750 نفر پرداخت خود را انجام داده‌اند.

طبق اعلام مسعود بیات منش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در همان سال‌ها حدود 6 میلیون متقاضی مسکن در سامانه مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند و در پالایش‌هایی که انجام شد، یک میلیون و 800 هزار متقاضی به عنوان متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند. از این تعداد واجدان شرایط، تعداد یک میلیون نفر موثر بودند که در حدود 750 هزار نفر واریز وجه اولیه را انجام دادند.

بیات‌منش ادامه داد: برای 250 هزار متقاضی موثر باقی‌مانده از یک میلیون نفر متعهد شده، منتظر هستیم تا منابع مالی بانکی تأمین شود تا کار ساخت این واحد‌ها را نیز آغاز کنیم.

به گفته سرپرست مسکن و ساختمان از حدود 5 سال گذشته تاکنون، برای متقاضیان موثر مسکن که در سامانه مسکن حمایتی واجد شرایط شناخته شدند، 380 هزار واحد عملیاتی و اجرایی شده و 20 هزار واحد از واحد‌های آغاز شده به مردم تحویل داده شده است.

20 هزار واحد نهضت ملی مسکن تاکنون تحویل شده است

در همین زمینه جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: در پالایش تمامی متقاضیان (اعم از مجرد و متاهل) تخصیص پروژه در هر استان و سرپرست خانواده است.

وی ادامه داد: در بین متقاضیان متاهل و سرپرست خانواده نیز، اولویت با خانواده‌های است که بعد خانوار بیشتری دارند.

او گفت: چنانچه در بین این خانواده‌ها بعد جمعیتی یکسان باشد، اولویت با خانواده‌های است که زودتر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند.

آغاز اقساط تسهیلات نهضت ملی بعد از اتمام پروژه‌ها

مدیرکل راه وشهرسازی گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن تمامی اقساط تسهیلات نوسازی مسکن بعد از اتمام پروژه آغاز می‌شود.

پرداخت تسهیلات ساخت یکی از مهم ترین اقدامات و برنامه هایی است که هم باعث استقبال متقاضیان از نهضت ملی مسکن شده و هم زمینه ساز تکمیل هرچه سریعتر این پروژه ها می شود.

عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت یکی از معضلاتی است که باعث شده زمینه برای انصراف بیشتر متقاضیان از پروژه های نهضت ملی مسکن شده است‌.

بسیاری از متقاضیان علاوه بر اینکه از پرداخت نشدن تسهیلات گله مند هستند از میزان اقساط و همچنین زمان پرداخت آن هم اطلاعی ندارند.

جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در خصوص تسهیلات ساخت مسکن و زمان اقساط آن گفت: دریافت وام نهضت ملی مسکن در اراضی دولتی 99 ساله احتیاجی به مراجعه حضوری به شعب بانک ندارد و پس از ثبت نام در سامانه saman.mrud.ir و در صورت تایید نهایی پیامک افتتاح حساب برای متقاضی ارسال می شود که به منزله تایید وام است.

وی تاکید کرد: اقساط وام نهضت ملی مسکن بعد از پایان پروژه و قبل از تحویل واحد با مراجعه حضوری به بانک و طی کردن مراحل اداری توسط متقاضی شروع می شود.

گفتنی است بسیاری از متقاضیان همچنان از میزان اقساط تسهیلات ساخت مسکن و بالا بودن آن گله مند هستند.

دنیا به کام این متقاضیان مسکن ملی شد 2