دوشنبه 16 مهر 1403

دولت باید به مالیات به عنوان درآمد پاک تکیه کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دولت باید به مالیات به عنوان درآمد پاک تکیه کند

زنجان - ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان گفت: اتکا بر درآمدهای نفتی از عوامل غفلت و تاخیر در اصلاح ساختارها جهت افزایش درآمدهای مالیاتی محسوب می‌شود در حالی که دولت باید به مالیات به عنوان درآمد پاک، تکیه کند.

حجت‌الاسلام علی خاتمی روز یکشنبه در دیدار با مسؤولان اداره کل امور مالیاتی استان زنجان به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی اظهار داشت: تکریم ارباب رجوع و مودیان مالیاتی بسیار بااهمیت بوده و جلب رضایت عمومی ایشان از اولویت‌های ادارات دولتی است.

وی با قدردانی از اقدامات شایسته اداره کل امور مالیاتی استان در تکریم مودیان، خاطرنشان کرد: توضیح و تبیین قوانین، فرهنگ‌سازی و اجرای صحیح قوانین مالیاتی در جلب رضایت مودیان و تامین حقوق به‌حق دولت بسیار موثر است.

حجت‌الاسلام خاتمی با بیان اینکه فرار مالیاتی طبق حکم مراجع تقلید، حرام است، افزود: مردم باید حکم شرعی را در این خصوص بدانند.

وی گفت: متاسفانه برخی از افراد، فرار مالیاتی را زرنگی می‌دانند در حالی که کشور برای گذر از مشکلات، نیازمند برخورداری از تمام ظرفیت‌های درآمدزایی از جمله مالیات است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان اظهار داشت: عده‌ای پرداخت مالیات را پول زور می‌دانند اما مالیات، حق قانونی و شرعی دولت است.

وی افزود: افرادی که به هر نحو از پرداخت مالیات فرار می‌کنند در قبال نقص‌های موجود در عمران و آبادانی جامعه، مسؤولیت داشته و هم به لحاظ شرعی و هم قانونی باید پاسخگو باشند.

حجت‌الاسلام خاتمی خاطرنشان کرد: اهرم قانون و شرع از عواملی هستند که می‌توانند به اجرای طرح‌های مالیاتی در کشور کمک شایانی کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان نیز با اشاره به برخی اقدامات این اداره کل، گفت: سال گذشته 280 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های این استان واریز شده است.

میرحیدر رضوی اظهار داشت: اداره کل امور مالیاتی استان زنجان در سال 98 موفق به وصول چهار میلیارد و 300 میلیون تومان از محل جلوگیری از فرار مالیاتی ارگان‌های بازرگانی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، هفت هزار و 45 گواهی ماده 188 صادر شده 750 مورد ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام شده است.

رضوی با اشاره به ایجاد امکان ارتباط دوسویه با مودیان مالیاتی در سطح استان از طریق مرکز ارتباط مردمی اداره کل، افزود: در سال گذشته 11 هزار و 478 نفر با این مرکز، تماس گرفته و سوالات و مشکلات خود را مطرح و پاسخ مناسب دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایرنا از 16 تا 23 تیرماه به عنوان هفته فرهنگ مالیاتی نامگذاری شده است.

استاندار زنجان با صدور پیامی به مناسبت این هفته گفت: یکی از ضروریات تحقق عدالت اجتماعی و توسعه اقتصاد کشور، برقراری ساختار نظام‌مند مالیاتی است.

فتح الله حقیقی در بخشی از این پیام افزود: وجود این ساختار ضمن ایجاد توازن در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌تواند بخشی از هزینه‌های لازم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، بهداشتی، آموزش عمومی و رفاهی شهروندان را فراهم کند.

*س_برچسب‌ها_س*