یک‌شنبه 15 مهر 1403

دولت سیزدهم بنیان‌های رشد اقتصادی را اصلاح کرد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست سه جانبه با رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: نتیجه کاهش سرمایه گذاری در دهه نود تضعیف رشد و تولید بود. دولت سیزدهم بنیان‌های رشد اقتصادی را اصلاح کرد. هم در زمینه سرمایه گذاری بخش ساختمان و ماشین آلات افزایش پیدا کرد و با حدود 6.7 درصد رشد سرمایه گذاری مواجه بودیم. بخش زیادی از اینکه شاخص رشد و حتی افزایش قیمت‌ها دچار سخت جانی بودند. ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام رشد منفی سرمایه گذاری گرفتار شده بود.

وی افزود: در کنار مسئله سرمایه گذاری موضوع اشتغال است. تورم در کنار بیکاری همیشه بزرگترین مشکل اقتصادی بوده است. با اقدامات دولت و افزایش انگیزه شروع به کار، منجر شد تا عدد 8.2 درصد نرخ بیکاری بهار امسال باشد. البته بسیاری از خانواده‌های ایرانی با مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. اما مقایسه با سال اول دولت دوازدهم 4 درصد بیشتر و شاغلان 1میلیون نفر افزایش پیدا کرده اند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در حوزه دولت در سال گذشته، بیش از 273 هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی صورت گرفت این به معنای پرداخت بیش از صد درصدی از بودجه مصوب بوده و با رشد 94 درصدی همراه بوده است.

اقای خاندوزی تاکید کرد: دولت در سال گذشته یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکرد. در عین حال 94درصد بودجه عمرانی افزایش پیدا کرد و دولت اراده جدی به نقش آفرینی در سرمایه گذاری دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ما در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که قرار بود برق، آب و گاز به مسائل سیاسی خارجی گره خورده شود. در برخی مناطق قطعی برق 8 ساعته پیش بینی شده بود. گرچه کمبود وجود دارد، اما عدد 15 هزار مگاوات کسری برق به 8 هزار مگاوات کسری کاهش پیدا کرده است.