شنبه 1 اردیبهشت 1403

دو رویکرد اصلی دانشگاه علمی کاربردی برای تحقق شعار سال

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
دو رویکرد اصلی دانشگاه علمی کاربردی برای تحقق شعار سال

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به دو رویکرد دانشگاه برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی ماهر از طریق اجرای دوره‌های علمی‌کاربردی متناسب با نیاز کار و از سوی دیگر رویکرد عمده توسعه فناوری، اشتغال‌آفرینی و صلاحیت حرفه‌ای زمینه اجرای شعار سال را در دانشگاه علمی کاربردی فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین بلندی به برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: بدیهی است تحقق اهداف شعار سال جاری که توسط رهبر فرزانه انقلاب اعلام شد منوط به تعامل و همکاری همه نهادها و فعالان این عرصه برای گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان و در جهت نهادینه‌شدن آن است. دانشگاه‌ها محل اصلی تحقق فعالیت‌های تولید نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای مختلف، دانش بنیان نمودن فرآیندها و فراهم نمودن زمینه های اشتغال آفرینی محسوب می‌شوند. در نظام آموزش عالی برای هر یک از زیر نظام‌ها، وظایف و ماموریت‌های پیش‌بینی شده که تحقق جامع و صحیح آن نیازمند تقسیم کار ملی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در این راستا دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان مرجع و متولی آموزش‌های شغل محور و تاثیرگذار در توسعه اشتغال کشور، رسالت تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برعهده دارد. در این دانشگاه، عواملی از جمله به‌هنگام بودن آموزش‌ها، مرتبط بودن آموزش با نیاز روز دنیای کار، در نظر گرفتن نیازهای آینده بازار کار براساس تکنولوژی‌های پیش‌رو و با بهره‌مندی از آخرین مهارت‌ها و فنون، تاثیرگذار و نقش‌آفرین هستند.

بلندی تاکید کرد: این دانشگاه به دلیل هم‌راستایی و قرابت بسیار نزدیک ماموریت و رسالت خود با اهداف پیش رو و اتکا به سه خصیصه بنیادی، ساختار کارآفرینانه، برنامه درسی عملگرایانه (دروس با سهم 60 درصد عملی و 40 درصد تئوری) و مدرسان کارآفرین؛ پیشتازی در تحقق دانشگاه‌های نسل سوم و آموزش کارآفرینانه را برخورد تکلیف نموده است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی افزود: این دانشگاه با طراحی و تدوین برنامه راهبردی و برخورداری از مزیت‌هایی از جمله گستره فعالیت در سطح کشور (31 استان، بیش از 570 مرکز آموزش علمی کاربردی) و تنوع برنامه‌های درسی مهارت‌محور و فناورانه (بالغ بر 900 عنوان برنامه درسی در دوره‌های مقطع‌دار و 950 عنوان دوره کوتاه‌مدت و ترویجی) وجود شبکه آموزشی وسیع (بیش از 220 هزار دانشجو و 35 هزار مدرس) نقشه راه خود را با مورد نظر قرار دادن، رصد و رفع نیازهای آموزشی بازار کار مدون و بستر قابل توجه و اثرگذاری برای تحقق تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی در کشور فراهم نموده است.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به منظور تحقق شعار امسال، برنامه‌ریزی لازم را با استفاده از تمامی پتاسیل‌های دانشگاه در سراسر کشور انجام داده و اقدامات عملیاتی خود را آغاز نموده است. این دانشگاه براساس منویات مقام معظم رهبری، نسبت به بازبینی مأموریت‌های خود و برنامه‌ریزی ویژه فرآیندهای اجرایی متناسب با نقش نیروی انسانی در تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌محور اقدام نموده است.

بلندی اظهار کرد: ما از دو منظر به شعار سال توجه داریم. از یک سو تلاش می‌نماید نقش خود را در تحقق شعار سال در چارچوب کارکردهای دانشگاه و با تربیت نیروی انسانی ماهر از طریق اجرای دوره‌های علمی‌کاربردی متناسب با نیاز کار و توام با فناوری‌های نوین روز محقق نماید و از سوی دیگر با سه رویکرد عمده توسعه فناوری، توسعه اشتغال‌آفرین و توسعه صلاحیت حرفه‌ای یاریگر دیگر نهادها و سازمان‌ها در تحقق توسعه متوازن و پایدار تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد و مورد نیاز بخش های مختلف کشور باشد.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی باتوجه به انعطاف پذیری خود و ارتباط با بازار کار و بخش خصوصی می‌تواند محور توسعه اشتغال‌آفرین در کشور باشد لذا تلاش می‌نماید پیشران این حرکت در آموزش عالی بوده و برای اشتغال همه دانش‌آموختگان آموزش عالی کشور برنامه ریزی نماید.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تاکید کرد: تقویت و توسعه دوره های مهارتی آموزش عالی در مناطق مختلف کشور متناسب با مزیت های منطقه‌ای و کارآمدسازی و توانمندسازی دانش آموختگان در راستای کارآفرینی و ورود به بازار کار و رفع نیازهای بومی و ملی مهم‌ترین سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی طی سال 1401 است که برای دستیابی به آن اقدامات عملی متعددی را در نظر داریم.

انتهای پیام