شنبه 14 مهر 1403

دیپلمات‌های اسبق انگلیس به‌دنبال تشکیل «گروه تماس» درباره هنگ‌کنگ

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دیپلمات‌های اسبق انگلیس به‌دنبال تشکیل «گروه تماس» درباره هنگ‌کنگ

لندن - ایرنا - هفت وزیر خارجه اسبق انگلیس در نامه‌ای خطاب به نخست وزیر این کشور خواستار تشکیل «گروه بین المللی تماس» در موضوع هنگ‌کنگ شدند.

در این نامه که فرازهایی از آن در رسانه‌های انگلیس منتشر شده آمده است: ما معتقدیم که لندن به لحاظ قانونی و اخلاقی در قبال مردم هنگ کنگ مسئول است. با توجه به تحولات اخیر در این کشور، امیدواریم که شما ضرورت رهبری بین‌المللی توسط دولت انگلیس و اقدام در این زمینه را متوجه باشید.

امضاء کنندگان این نامه پیشنهاد تشکیل «گروه بین المللی تماس» را، همانند ائتلافی که در واکنش به جنگ‌های یوگوسلاوی در دهه 90 میلادی تشیکل شد، مطرح کرده‌اند. آن‌ها از جانسون خواسته‌اند تا این مساله را در نشست آتی گروه 7 پیگیری و همچنین حمایت اتحادیه اروپا و کشورهای مشترک‌المنافع در این زمینه را جلب کند.

این نامه از سوی وزرای امور خارجه پیشین انگلیس همچون جک استراو، مالکوم ریفکیند، جرمی هانت و دیوید میلبند امضاء شده است.

جک استراو در این باره می‌گوید اگر جامعه جهانی متحد شود، پکن قادر نخواهد بود، آنچه او «مساله مربوط به امپراطوری انگلیس» خواند نادیده بگیرد. همچنین تام توجندهات رئیس کمیته پارلمانی روابط خارجی مجلس عوام تاکید دارد که انگلیس باید درباره روابط خود با چین تجدیدنظر کند.

دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس در واکنش به تلاش چین برای اعمال قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ می‌گوید که حقوق ویزا برای شهروندان این منطقه را تمدید می‌کند.

وی دیروز (یکشنبه) در گفت وگو با شبکه بی‌بی‌سی اظهار داشت: اگر چین به دنبال اجرای کامل این قانون باشد، ما نیز به افرادی که "دارنده پاسپورت‌های انگلیسی در خارج از کشور " هستند، اجازه می‌دهیم تا به انگلیس بیایند.

راب تصریح کرد: ما به دنبال بستن چشم‌هایمان به روی این وضعیت نبستیم و نمی‌خواهیم مسئولیت‌هایمان را در قبال مردم هنگ‌کنگ نادیده بگیریم.

کنگره ملی خلق چین به تازگی لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را با هدف مقابله با استقلال، براندازی، تروریسم و دخالت های خارجی در این منطقه تصویب کرد.

رای گیری به این قطعنامه بدین معنا است که کنگره ملی خلق چین اجازه دارد تا قانونی را پیشنهاد و ارایه کند که بر اساس آن با جدایی طلبان، براندازان، تروریست ها و دسیسه گران همکار با دولت های ذی نفوذ خارجی در هنگ کنگ، مقابله می شود.

مقامات چین معتقدند این قانون به منظور جلوگیری، متوقف کردن و مجازات فعالیت هایی که بطور جدی امنیت ملی را به خطر می اندازد از قبیل اقدام برای تجزیه کشور و یا تلاش برای براندازی قدرت حاکم و همچنین فعالیت های نیروهای خارجی که در امور هنگ کنگ دخالت می کنند لازم است.

وزارت امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که این موضوع کاملا داخلی است و در صورت دخالت نیروهای خارجی در امور هنگ کنگ، چین اقدامات متقابل لازم را انجام خواهد داد.

*س_برچسب‌ها_س*