سه‌شنبه 10 مهر 1403

رئیس کل بانک مرکزی از اصلاحات در نرخ ارز خبر داد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
رئیس کل بانک مرکزی از اصلاحات در نرخ ارز خبر داد

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی از کاهش تورم تولیدکننده خبر داد و اعلام کرد که آخرین نرخ تورم تولیدکننده در شهریورماه به صورت نقطه به نقطه 25 درصد و به صورت 12 ماهه 27.4 درصد ثبت شده است. او افزود که تورم تولیدکننده، که در دو یا سه سال گذشته بالای 100 درصد بود، اکنون به کانال 20 درصد رسیده است.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در صحن علنی مجلس درباره نظام ارزی کشور گفت: در سامانه نیما، بانک مرکزی بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ارز است و متقاضیان زیادی برای دریافت ارز وجود دارند. به‌طور کلی، 52 درصد از ارز نیما توسط بانک مرکزی، 34 درصد توسط پتروشیمی‌ها و 6 درصد توسط پالایشگاه ها تأمین می‌شود.

او گفت: از ابتدای امسال و متناسب با میزان متغیرهای کلان اقتصادی نرخ ارز نیما از 41 هزار تومان به بیش از 46 هزار تومان افزایش یافته که اصلاحات در نرخ این ارز را بر اساس شاخص‌های اقتصادی انجام دادیم.

رئیس کل بانک مرکزی از کاهش تورم تولید کننده خبر داد و گفت: آخرین عدد نرخ تورم تولید کننده در شهریورماه نقطه به نقطه 25 درصد بود، 12 ماهه نیز 27.4 درصد بود. تورم تولید کننده که دو سه سال پیش بالای 100 درصد هم شده بود الان در کانال 20 درصد است.

وی با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه تولید کننده بسیار متاثر از نرخ ارز و ارزی است که به واحدهای تولیدی تخصیص داده می شود، تصریح کرد: سیاست ارزی بانک مرکزی موجب کنترل و کاهش تورم تولیدکننده شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: تامین ارز وزارتخانه‌های صمت، جهادکشاورزی و بهداشت به بیش از 32 میلیارد دلار رسید که بیش از سهمیه تخصیص یافته 6 ماهه آنان است.

فرزین با اشاره به اینکه سیاست ارزی باید در خدمت شاخص‌های و متغیرهای کلان اقتصادی کشور باشد گفت: کمیته تامین و تخصیص ارز از سال گذشته در بانک مرکزی تشکیل شده است. سه وزارتخانه صمت، جهادکشاورزی، بهداشت و درمان مسول اصلی تخصیص ارز و تعیین اولویت‌ها هستند و بانک مرکزی مسول تامین ارز به شمار می رود.

وی افزود: سهمیه تعیین شده امسال سه وزارتخانه صمت، جهادکشاورزی، بهداشت و درمان در دولت حدود 55 میلیارد دلار شامل 36 میلیارد دلار برای وزارت صمت، 19 میلیارد دلار برای وزارت جهادکشاورزی و بیش از 4 میلیارد دلار برای وزارت بهداشت و درمان است که در پایان شهریورماه و فقط در 6 ماه اول امسال بیش از 32 میلیارد و 400 میلیون دلار سهمیه سالانه آنان تامین و پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی از اصلاحات در نرخ ارز خبر داد 2