دوشنبه 2 مهر 1403

رابطه بین حج الهی و حج حسینی (ع)؛ انجام مناسک حج واجب بدون معرفت به امام ارزشی ندارد + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رابطه بین حج الهی و حج حسینی (ع)؛ انجام مناسک حج واجب بدون معرفت به امام ارزشی ندارد + فیلم

حجت الاسلام والمسلمین برهانی با بیان اینکه در سال 61 هجری همه مناسک حج را می روند ولی به امام معرفت ندارند و جان امام و امنیت وی را به خطر می اندازند تأکید کرد: حج بدون معرفت و شناخت نسبت به امام کامل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام و المسلمین برهانی در گفت و گویی با حضور در استودیوی خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه فقط یکبار حضرت رسول اکرم حج واجب را انجام دادند و آن را تعلیم دادند و این حج که حج الله اکبر نامیدند گفت: حج آخرین مناسک واجبی در اسلام بود که تعلیم دادند و خداوند فرمودند همه را به این حج دعوت کن و همه از هر شهری دعوت کردند به حج تمتع و در آخرین روزهای شریف حضرت رسول است که همه دعوت می شوند و به سمت حج می آیند و آنهایی که همراهی نکردند در شهر مدینه وبا آمد و بسیاری از دنیا رفتند.

وی در ادامه گفت: در این مراسم برای اولین بار حضرت رسول (ص) از احرام تا مواردی که باید انجام شود تا اتمام حج و در مسیر بازگشت هم به غدیر می رسند و لذا در اتمام حج مراسم غدیر را داریم و بعد از این مناسک بسیار مهم مردم باید به ولی عالم متصل می شدند تا هر دانه از اینها به نخ تسبیح متصل می شد.

ما میدانیم که این مناسک یک موضوع انتخابی از سمت بشر نبوده یا از جانب رسول خدا بوده باشد اینها توقیفی است و از طریق وحی از سمت خداوند متعال اتفاق افتاده و همه آن در قرآن بازگو شده و این چیدمانی از جانب خداست و خدا می فرماید من همه این امور را تدبیر می کنم و وظیفه بندگان خدا تدبر است و باید تدبر کنید در تدبیر من برای همین اگر بحث را با حدیثی از امیر المونین ادامه بدهیم امام علی می فرماید هیچ حرکت الهی نیست غیر اینکه هر حرکتی بخواهی انجام دهی نیاز به معرفت دارید. لذا تدبیری که خداوند در حج کرده چیدمان مناسک حج است و اولین آن بعد از احرام بستن و لبیک گفتن مهمترین قسمتهایی که در این مسیر گذاشته صحرای عرفات است و خدواند قبل اینکه حرکت خود را آغاز کنند فرموده شما جایی نیاز دارید که به معرفت دارید اینکه در ماجرایی شخصی به امام علی میفرماید چقدر حاجی؟ و رسول خدا دو انگشت خود را نشان می دهد که چقدر ضجه کننده زیاد است و حاجی واقعی کم است چون ار فرد به معرفت دست پیدا نکند و شعور نیابد و اینکه این معرفت را چطور به شعور تبدیل کند و بعد از این معرفت جنگ با دشمن است و سپس رسیدن به توحید که از معرفت آغاز و به توحید و لقاء خدا ختم می شود.

از منظرهای مختلف می توان به حج نگاه کرد و در صدر اسلام یکی از آخرین مسائلی که مطرح می شود چند مسئله است ابتدا موضوع حج تمتع و بعد مسئله ولایت است که اهمیت دارد. در صدر اسلام یکی از آخرین و مهمترین موضوعاتی که مطرح می شود دو مسئله است ابتدا حج تمتع و سپس ولایت و اینها باید ارتباط داشته باشند که مسیر رفت به ظاهر توحید و مسیر برگشت مسیر ولایت است که حضرت رسول بسیاری را همراه می کند و با خود به حج می برد و در برگشت به سمت غدیر و ولایت می برد.