یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

راهکار جدید وزارت ارشاد برای پایین آوردن سرانه مطالعه کشور

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
راهکار جدید وزارت ارشاد برای پایین آوردن سرانه مطالعه کشور

نسل دهه‌های 80 و 90 ایران برای دریافت آگاهی و معرفت بیشتر، نیاز به مطالعه بیشتر و عمیق‌تر دارد که بستر اصلی آن در کتابفروشی‌ها و ارتباط مستقیمشان با کتاب‌هاست.

نسل دهه‌های 80 و 90 ایران برای دریافت آگاهی و معرفت بیشتر، نیاز به مطالعه بیشتر و عمیق‌تر دارد که بستر اصلی آن در کتابفروشی‌ها و ارتباط مستقیمشان با کتاب‌هاست.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: ظاهرا بناست به جای طرح فصلی خرید از کتابفروشی‌ها که یک‌طرح حمایتی توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، طرح غیرحضوری خرید اجرا شود. حسین قوامیان مدیر فروشگاه دنیای کتاب قم که پیش‌تر درباره طرح فصلی خرید کتابفروشی‌ها در خبرگزاری مهر با او به گفتگو نشسته بودیم، یادداشتی در انتقاد به تغییر این‌برنامه نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

در ادامه مشروح این‌یادداشت را می‌خوانیم؛

طرح‌های فصلی خرید کتاب از کتابفروشی‌ها در جهت تشویق مردم به امر کتاب و کتابخوانی، با مشارکت 1000 کتابفروش از سراسر کشور، توسط خانه کتاب و ادبیات ایران با استقبال صدها هزار علاقه‌مند به کتاب در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان از 5 - 6 سال گذشته برگزار می‌گردد.

متاسفانه مطلع شدیم قرار است طرح فصلی خرید حضوری کتاب - که در سال‌های قبل، در هفته کتاب و کتابخوانی با حضور عاشقان کتاب و خرید میلیون‌ها عنوان کتاب به وقوع می‌پیوست، جای خود را به طرح غیرحضوری خرید کتاب بدهد.

بی‌شک این روش جایگزینِ غیرکارشناسی‌شده خرید کتاب، پیامدهای فراوانی دارد که عبارت‌اند از:

1. قطع ارتباط مستقیم خوانندگان با کارشناسان کتاب در کتابفروشی ها از طریق این ارتباط، خواسته‌ها و نیازهایشان در میان می‌گذاشتند و حتی بعضی از مراجعه‌کنندگان، رو در رو به نقد مستقیم آنها می‌پرداختند و پیشنهاد ارائه می‌کردند.

3. حضور خوانندگان در کتابفروشی باعث خرید بیشتری نسبت به فروش غیر حضوری می‌شود و ایشان می‌توانند کتابها را تورق کرده و خرید آگاهانه‌ای داشته باشند.

2. صرف هزینه‌ی بسیار بالای پستی با بودجه دولتی جهت ارسال کتاب‌ها؛ همان بودجه‌ای که باید در جهت تشویق و ترغیب مخاطبان کتاب صرف شود، در این مسیر، خرج می‌شود.

3. در این شیوه، کتابفروشی‌های ضعیف و نوپا - که توان تبلیغات کتاب‌هایشان را ندارند - بیشترین ضربه را خواهند بُرد و از آن طرف، حداکثر عایدی، نصیب کتابفروشی‌های که زیر ساختها و امکانات فروش غیرحضوری را دارند میشود

حال این سوال مطرح است:

با توجه به شرایط بحرانی موجود در کشور و ایجاد مشکلات کمی و کیفی در فضای مجازی، آیا اجرا کردن این طرح در این برهه‌ی زمانی به صلاح مردم کتا بخوان ما هست؟

قطعاً نسل دهه‌های 80 و 90 ایران برای دریافت آگاهی و معرفت بیشتر، نیاز به مطالعه بیشتر و عمیق‌تر دارد که بستر اصلی آن در کتابفروشی‌ها و ارتباط مستقیمشان با کتاب‌هاست.

پس باید به مسئولان مربوط یادآور شد که شاید تصمیم به برگزاری خرید غیر حضوری کتاب، راهکار مناسبی برای برون‌رفت از مشکلات پیش‌آمده نباشد!