سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

راهکار حقوقی برای آزادسازی پول‌های ایران در کره

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، حمیدرضا آصفی کارشناس مسائل بین‌الملل و سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی گفت: این پول‌ها حق و دارایی ایران محسوب می‌شود و در قبال تجارت با کشورهای دیگر به‌دست‌آمده است. از نظر عرف، حقوق و تجارت بین‌الملل و همچنین بر اساس اصل اعتماد متقابل و رفتار اخلاق‌مدارانه در روابط بین‌الملل پول‌های بلوکه شده باید آزاد شوند.

وی درباره انتشار اخباری در خصوص وصول پول‌های بلوکه شده از کره جنوبی به‌صورت مداوم در چند ماه گذشته اظهار کرد: علی‌رغم اینکه دائماً اخباری در این زمینه شنیده می‌شود، اما باز هم خبری از پول‌ها نمی‌شود. اخیراً هم وزیر اقتصاد چنین وعده‌ای داده است و اعتقاد دارم این موضع‌گیری با اقدامات دولت همخوانی ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر مذاکرات ایران و کره برای آزادسازی دارایی‌های کشورمان مفید است، چرا شکایت کرده‌ایم؟ اگر شکایت کرده‌ایم، پس مذاکرات سازنده به چه معنا است؟ شاید دولت اعتقاد دارد شکایت از کره جنوبی تنها راه محسوب می‌شود و آن را به‌عنوان اولتیماتوم برای طرف مقابل مطرح کرده است.

وی اتخاذ راه حقوقی برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را سخت عنوان و بیان کرد: این کار هم پیچیده، هم سخت و هم زمان بر است. رفع مشکل پول‌های بلوکه شده ایران با این حجم زیاد، موضوعی نیست که ظرف مدت کوتاهی به نتیجه برسد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه کشور با تصریح بر اینکه مقامات کره جنوبی عملاً اراده‌ای از خودشان ندارند، اظهار کرد: متأسفانه بیشتر کشورهای دنیا در مقابل آمریکا ضعیف هستند و حتی اگر اراده هم داشته باشند، دائماً گوش‌به‌فرمان آمریکا هستند.

وی درباره راهکارهای احتمالی که می‌تواند به آزادشدن پول‌های بلوکه شده ایران کمک کند، گفت: با گفتگو و مطرح‌کردن یک کشور ثالث باید پول‌ها را آزاد کرد؛ به این صورت که دارایی‌های ایران به کشور ثالثی انتقال داده شود و از آنجا به ایران منتقل شود.