سه‌شنبه 10 مهر 1403

راه‌اندازی فروشگاه‌های تعاونی در تربت‌حیدریه ضروری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
راه‌اندازی فروشگاه‌های تعاونی در تربت‌حیدریه ضروری است

تربت‌حیدریه - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی بخش کشاورزی این منطقه بر لزوم راه‌اندازی و فعال کردن فروشگاه‌های تعاونی در روستاها، بخش‌ها، دهستان‌ها و مناطق شهری تاکید کرد.

علی رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ظرفیت‌های موجود و قرار گرفتن تربت‌حیدریه در محور مواصلاتی شمال به جنوب کشور، راه‌اندازی فروشگاههای تعاونی که در آن اقلام مورد احتیاج و محصولات کشاورزی منطقه با نرخ مصوب عرضه می‌شود را عاملی مهم در حمایت و توسعه بخش کشاورزی دانست و افزود: در آینده نزدیک با هماهنگی‌های بین بخشی، طرح ایجاد فروشگاه بزرگ عرضه محصولات تعاونی در شهر تربت حیدریه بررسی و نسبت به جانمایی آن نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با بیان این که با توجه به موقعیت مهم تربت‌حیدریه، این فروشگاه‌های تعاونی می‌تواند به محل بارانداز بسیاری از محصولات کشاورزی کشور تبدیل شود ادامه داد: احیاء و راه‌اندازی فروشگاه‌های تعاونی در روستاها با توجه به زیرساخت‌های موجود علاوه بر مزیت‌هایی چون کاهش رفت و آمد روستاییان به شهر، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و خرید با قیمت‌های مصوب، به کشاورزان منطقه در خرید و فروش محصولات کشاورزی و تنظیم بازار نیز کمک شایانی می‌کند.

فرماندار ویژه تربت‌حیدریه گفت: در طرح خرید حمایتی زعفران، 62 درصد بهای این محصول در سال گذشته به کشاورزان این شهرستان پرداخت و با نیمی از زعفرانکاران نیز تسویه حساب شده است.

رستمی افزود: سیاست‌های سازمان تعاونی روستایی کشور، در حمایت از زعفرانکاران نقش بسیار مهمی دارد و این سازمان برای حمایت از تولیدکنندگان و تنظیم بازار زعفران باید به شکل هدفمند به بازار ورود پیدا کند.

در حال حاضر 79 درصد نیروی کار تربت‌حیدریه در گستره 90 هزار هکتاری زمین‌های زراعی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند. بخش کشاورزی تربت‌حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی از جایگاه خاصی در استان خراسان رضوی برخوردار است. یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که از نظر گستره کشت در ایران و جهان رتبه نخست را دارد زعفران است که هشت هزار هکتار از عرصه های زراعی این شهرستان را دربر می‌گیرد. مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت‌حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*