یک‌شنبه 10 تیر 1403

رای نامزدهای اصولگرا چقدر است؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
رای نامزدهای اصولگرا چقدر است؟

اگر نتایج انتخابات 1400 را به‌عنوان یکی از خاص‌ترین انتخابات پس از انقلاب مدنظر قرار دهیم، رای نامزدهای به‌اصطلاح «جبهه انقلاب» در مجموع حدود 38درصد است.

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه هم میهن نوشت: انتخابات مجلس دوازدهم نیز مشارکتی 40درصدی داشت و اگر آرای میانه‌روها، پراکنده و باطله را کسر کنیم، نتیجه عددی کمتر از همان 38درصد می‌شود.

مجموع آرای اصولگرایان جبهه انقلاب در انتخابات 1392 حدود 16میلیون و 400هزار رای بود که با اجماع روی رئیسی در انتخابات1396 به حدود 16میلیون کاهش پیدا کرد. رئیسی در انتخابات 1400 با 18میلیون رای پیروز شد؛ درحالی‌که در انتخابات پیشین با 16میلیون رای شکست خورد و فاصله‌اش با نامزد پیروز، حدود 8میلیون رای بود.

در 1400 فاصله سیدابراهیم رئیسی با آرای باطله و سفید که در رتبه دوم بود، حدود 12میلیون بود. بنابراین، پایگاه رای «تکلیف‌محور» حدود و اندازه‌اش مشخص است و آن پایگاه رای خارج‌شده از انتخابات، پایگاه اصلاح‌طلبان و آرای خاکستری است. مجموع آرای اصلاح‌طلبان، قشر خاکستری و آرای مردد همیشه تاثیرگذار است و چون اکثریت با این آراست، برای تندروها نگرانی ایجاد می‌کند.

برخلاف ادوار پیشین، این‌بار تلاشی بر ایجاد شور انتخاباتی و بالا بردن مشارکت از سوی جناح حاکم نمی‌بینیم. به جای این تلاش، ترس را می‌شود از درون گفته‌ها و نوشته‌هایشان استخراج کرد که ممکن است در 1403 بازی به هم بخورد و کشور به ریل عقلانیت برگردد.

آنها بهتر می‌دانند که سقف آرای متعلق به جناح تندرو عیان شده و «اگر» جامعه مدنی ایران بیدار شود، نتیجه عوض خواهد شد. هرچند که اگر این طیف شکست سنگینی بخورند، از فردای انتخابات سنگ‌اندازی‌ها برای اصلاح امور را آغاز خواهند کرد. آنها اقلیتی بسیار قدرتمند هستند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید