سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

رد جایزه قلم آمریکا برای موضع ناکافی در قبال جنگ غزه

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رد جایزه قلم آمریکا برای موضع ناکافی در قبال جنگ غزه

به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که انجمن قلم آمریکا فهرست اولیه نامزد‌های خود را در بخش‌های مختلف از جایزه 75 هزار دلاری جین استاین برای بهترین کتاب تا جایزه 10هزار دلاری قلم همینگوی برای رمان اول اعلام کرد، تاکنون چندین نویسنده خواستار حذف نام خود از این فهرست شده‌اند. شماری از نویسندگانی که خواستار حذف نام خود شده‌اند عبارتند از کامونه فلیکس نامزد جایزه جین استاین، یوجنیا لی فینالیست...

به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که انجمن قلم آمریکا فهرست اولیه نامزد‌های خود را در بخش‌های مختلف از جایزه 75 هزار دلاری جین استاین برای بهترین کتاب تا جایزه 10هزار دلاری قلم همینگوی برای رمان اول اعلام کرد، تاکنون چندین نویسنده خواستار حذف نام خود از این فهرست شده‌اند. شماری از نویسندگانی که خواستار حذف نام خود شده‌اند عبارتند از کامونه فلیکس نامزد جایزه جین استاین، یوجنیا لی فینالیست بخش شعر و غسان زین‌الدین نامزد بخش داستان کوتاه.

فلیکس، نویسنده کتاب خاطرات «دیسکلکولیا» یا «اختلال ریاضی» در ایکس (توئیتر سابق) نوشته است: تصمیم گرفتم که این به رسمیت شناختن را رد کنم و در همبستگی با اعتراض جاری به عادی‌سازی و انکار نسل‌کشی از سوی پن، از فهرست بلند حذف شوم. این جوایز قرار است در مراسمی که 29 آوریل در منهتن برگزار می‌شود، برندگان خود را معرفی کند. پاسخ انجمن قلم به تهاجم اسرائیل به غزه، به طور گسترده توسط نویسندگانی که معتقدند این سازمان در محکوم کردن کامل جنگی که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار فلسطینی از جمله صد‌ها نویسنده، دانشگاهی و روزنامه‌نگار شده، درست عمل نکرده، محکوم شده است.

نامه سرگشاده‌ای که ماه مارس منتشر شد و به امضای نائومی کلاین، لری مور و ده‌ها نفر دیگر رسید، مبنی بر این بود که پِن هیچ حمایت هماهنگ اساسی از فلسطینی‌ها انجام نداده و از ماموریت خود برای رد همه نفرت‌ها و حمایت از آرمان بشریت در صلح و برابری در یک جهان، حمایت نکرده است. حمایت کنندگان این نامه اعتراض قهرآمیز PEN علیه تهاجم روسیه به اوکراین را در تضاد با این موضع‌گیری قرار دادند و گفتند بر خلاف اوکراین، انجمن قلم آمریکا برای بسیج اعضای خود علیه جنگ غزه کاری انجام نداده است.

در بخشی از این نامه آمده بود: شاعران، دانشمندان، رمان‌نویسان و روزنامه‌نگاران و مقاله‌نویسان فلسطینی همه چیز از جمله جان خود و خانواده‌هایشان را به خطر انداخته‌اند تا سخنان خود را با جهان در میان بگذارند. با این حال، به نظر می‌رسد که انجمن قلم آمریکا تمایلی به ایستادگی قاطعانه در کنار آن‌ها در برابر قدرت‌هایی که در 75 سال گذشته آن‌ها را تحت ستم و سلب مالکیت قرار داده‌اند، ندارد.

منبع: کیهان