پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

رشد اقتصادی در بهار از شتاب افتاد + نمودار

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
رشد اقتصادی در بهار از شتاب افتاد + نمودار

اقتصادنیوز: آمارهای رشد اقتصادی به روش هزینه در بهار امسال نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بهار 1403 به سطح 4.2 درصد رسیده است.

عکس: اکوایران / دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، تولید ناخالص داخلی متغیری است که به عنوان اصلی‌ترین شاخص قدرت اقتصادی در میان کشورها در نظر گرفته می‌شود. تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد کل ارزش تولیدات مردم داخل مرزهای یک کشور چقدر بوده است.

تولید ناخالص داخلی به دو روش هزینه‌ای و ارزش افزوده قابل محاسبه است. در روش ارزش افزوده، ارزش تولید هر بخش از اقتصاد محاسبه شده و با یکدیگر تجمیع می‌شود. در سمت دیگر روش هزینه‌ای است که بر اساس تقاضای بخش‌های مختلف اقتصاد به کالاهای تولید شده در داخل محاسبه می‌شود.

تولید ناخالص داخلی به روش هزینه شامل پنج بخش «مصرف نهایی بخش خصوصی»، «مصرف نهایی بخش دولتی»، «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص»، «صادرات کالاها و خدمات» و «واردات کالاها و خدمات» است. از تغییرات تولید ناخالص داخلی در یک اقتصاد رشد اقتصادی بدست می‌آید که نشان می‌دهد حجم اقتصاد نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی در بهار سال 1403 را اعلام کرد. بر این اساس رشد اقتصادی به روش هزینه‌ای در بهار سال جاری به 4.2 درصد رسیده که نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است.

در میان اجزای تشکیل‌دهنده رشد اقتصادی به روش هزینه‌ای، تنها رشد «واردات کالاها و خدمات» و رشد «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» افزایش یافته است.

کاهش رشد صادرات در بهار 1403

به گزارش اکوایران، آمارهای رشد اقتصادی به روش هزینه در بهار امسال نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بهار 1403 به سطح 4.2 درصد رسیده است. این در حالی است که رشد اقتصادی به روش هزینه در بهار سال گذشته معادل 6.3 درصد بوده است. به عبارتی در بهار امسال حجم اقتصاد از جانب تقاضا 4.2 درصد بزرگتر شده اما این افزایش حجم نسبت به بهار سال گذشته کمتر بوده است. به نوعی شتاب افزایش حجم اقتصاد در بهار امسال کمتر شده است.

اولین بخش قابل بررسی در این آمار «مصرف نهایی بخش خصوصی» است. رشد اقتصادی مصرف خصوصی در بهار سال گذشته معادل 8.3 درصد بوده که با کاهش شدیدی در بهار امسال به 0.7 واحد درصد رسیده است. به عبارتی تقاضای مردم برای کالاهای تولید داخل افزایش چندانی نسبت به بهار 1402 نداشته است.

دومین بخشی که از اهمیت بالایی برخوردار بوده «مصرف نهایی بخش دولتی» است. رشد مصرف دولتی یا همان رشد مخارج دولت در بهار سال جاری معادل منفی 7.3 درصد بوده است. به عبارتی مخارج دولت در بهار سال جاری کاسته شده که دلیل آن را بودجه انقباضی دولت در سال 1403 می‌توان عنوان کرد.

«تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» یکی از مهمترین اجزای اقتصاد است که رشد آن به معنای افزایش سرمایه‌گذاری در داخل است. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بهار سال گذشته معادل 1.4 درصد بوده که با افزایش در بهار سال جاری به 4.6 درصد رسیده است.

دو بخش دیگر صادرات و واردات کالاها و خدمات است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد صادرات در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته اما رشد واردات در این مدت افزایش پیدا کرده است. آمارها حاکی از آن است که رشد صادرات در بهار 1402 معادل 14.3 درصد بوده که با کاهش به 8.1 درصد در بهار 1403 رسیده است. در سمت دیگر رشد واردات در بهار سال گذشته قرار دارد که در بهار سال گذشته نرخی معادل 1.3 درصد داشته اما در بهار امسال با افزایش رشد مواجه شده و رشد آن به 6 درصد رسیده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
رشد اقتصادی در بهار از شتاب افتاد + نمودار 2