پنج‌شنبه 19 مهر 1403

رشد 15 درصدی صادرات محصولات شیلاتی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رشد 15 درصدی صادرات محصولات شیلاتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقدار صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در 11 ماهه سال 1402 حدود پنج میلیون و 186 هزار تن بوده است.

سید حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی در زمینه پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: بیش از 40 هزار تن پروانه بهره برداری برای پرورش ماهی در قفس در آب‌های شمالی و جنوبی کشور صادر شده و در 2 سال اخیر به توسعه تکثیر ماهیان دریایی توجه بیشتری شده است و 6 مرکز تکثیر و نرسری ماهیان دریایی آماده بهره‌برداری هستند که بیش از 2 هزار مولد را نگهداری می‌کنند و با فعالیت این واحد‌ها تامین بچه ماهی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: راه اندازی و شروع به کار 2 مگاپروژه جدید با ظرفیت 10 هزار تن، افزایش قفس‌های مستقر در دریا از 133 قفس به 356 قفس، موفقیت در تولید و خوداتکایی 85 درصدی در تجهیزات قفس و بازطراحی و ساخت قفس‌های غوطه ور پرورش ماهی در دریا (TLC) توسط دانشگاه امام حسین (ع) از دیگر اقدامات زیرساختی انجام شده در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس است.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری در سال گذشته، تصریح‌کرد: حدود 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در فعالیت‌های شیلاتی در سال 1402 انجام شد که 90 درصد این اعتبارات، آورده بخش خصوصی بوده است و سازمان شیلات ایران در سال جاری نیز با جذب مشارکت‌های مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای تحقق شعار سال و همچنین اهداف برنامه هفتم توسعه کشور گام خواهد برداشت.

صید 420 هزار تن ماهی در سال 1402

وی درباره وضعیت صید و صیادی در سال 1402 نسبت به سال گذشته و صیادی در آب‌های دور، تصریح کرد: در سال1401 میزان صید آبزیان حدود 751 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته نزدیک به هفت درصد رشد داشت. در این سال میزان برداشت از آب‌های شمال کشور 32 هزار و 515 تن و از آب‌های جنوب کشور 718 هزار و 307 تن بوده که به ترتیب نسبت به سال 1400 حدود 9 درصد و هفت درصد رشد داشته اند.

حسینی توضیح داد: میزان برداشت از آب‌های دور در سال 1401 بیش از 194 هزار تن بوده که نسبت به سال 1400 بیش از 17 درصد رشد داشته است. این میزان بیش از 25 درصد از کل صید کشور با ارزش گردش مالی بیش از 600 میلیون دلار را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در این بخش، واریز حق عضویت کمیسیون تون‌ماهیان اقیانوس هند (IOTC) به مبلغ بیش از 2 میلیون دلار پس از 16 سال و هماهنگی لازم با کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند برای دفاع از منافع ملی کشور، ارائه آموزش‌های تخصصی لازم به جامعه صیادی ذیربط و مدیریت بهینه ناوگان صیادی تون ماهیان در آب‌های ساحلی و فراساحل است.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: در 9 ماهه سال 1402 میزان صید آبزیان کشور بیش از 420 هزار تن برآورد شده که 23 هزار تن آن مربوط به آب‌های شمال و 397 هزار تن آن مربوط به آب‌های جنوب کشور است.

وی در زمینه صید فانوس ماهیان با شناور‌های ترال در سال 1402، گفت: ظرفیت بهره برداری از ذخایر ارزشمند فانوس ماهیان در صیدگاه آب‌های عمیق دریای عمان از پتانسیل‌های مناسب برای افزایش تولید و قطع وابستگی به واردات آرد ماهی است که در هدفگذاری‌های کمی و کیفی سازمان مورد توجه است، اما فعالیت ناوگان صیادی مورد نظر به دلایل مختلف ناشی از تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی و حساسیت‌های غیرمنطقی ایجاد شده، از ابتدای آذر ماه 1399 تاکنون متوقف بوده است.

حسینی ادامه داد: با عنایت به پیگیری‌های به عمل آمده براساس مفاد «دستورالعمل مدیریت صید ترال» مصوب چهل ویکمین جلسه کار گروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایرکار ویژه مرز شورای امنیت کشور - 28/11/1399 و مصوبات چهلمین نشست کارویژه مرز شورای امنیت کشور مورخ 24/8/1401 و با استناد به مصوبات صورت جلسه هماهنگی بین سازمان شیلات ایران و استانداری هرمزگان موضوع فعالیت شناور‌های صید فانوس ماهیان و یال‌اسبی (ابلاغی طی نامه شماره 6797/ ش مورخ 3/3/1402) و بر اساس مصوبات جلسه هماهنگی مورخ 04/2/1402 در محل سالن جلسات معاونت اجرایی ریاست جمهوری به ریاست محمدی، جانشین معاون اجرایی رئیس‌جمهور با حضور استانداران استان‌های هرمزگان و بوشهر مستند به نتایج یافته‌های پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، نسبت به صدور اجازه نامه صید فانوس ماهیان برای شناور‌های آماده فعالیت از گروه کشتی‌های صید فانوس ماهیان و کلاس فردوس، ضمن هماهنگی با استانداری استان هرمزگان و سایر مراجع امنیتی و نظارتی ذیربط به مدت سه ماه اقدام شده است.

آغاز عملیات برق‌رسانی به 5 مجتمع پرورش میگو با اعتبار یک‌هزار میلیارد تومان

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته مساحت مزارع پرورش میگو از 20 هزار هکتار به 26 هزار هکتار افزایش یافت و 14 هزار هکتار دیگر در حال ساخت است. کار برق رسانی به پنج مجتمع پرورش میگو با وسعت پنج هزار هکتار و با اعتبار یک‌هزار میلیارد تومان نیز آغاز شده است.

وی اظهار داشت: بهره گیری از آب‌های شور و لب شور برای تولید پروتئین با کیفیت و توسعه صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی یک راهبرد اساسی در شیلات است.

رئیس سازمان شیلات ایران در زمینه تولید میگو افزود: میزان تولید میگو در سال 1401 حدود 61 هزار تن بوده که نسبت به سال 1400 (57 هزار و 799 تن) نزدیک به پنج درصد رشد داشت.

وی بیان‌داشت: این رشد می‌توانست در سال 1402 افزایش یابد، اما آغاز انتشار بیماری مهلک نکروز حاد هپانوپانکراس (AHPND) در اردیبهشت ماه 1401 موجب شد که راهبرد پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ شود تا خسارت کمتری به مزارع وارد شود و آینده این صنعت در معرض تهدید کمتری قرار گیرد. از این رو در سال 1402 میزان تراکم ذخیره سازی بچه میگو در استخر‌ها کاهش پیدا کرد تا زمینه بروز بیماری در مزارع از بین برود.

حسینی ادامه‌داد: این راهبرد موثر بود و در سال 1402 میزان تلفات در مزارع به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرد و در پایان فصل 50 هزار تن میگو از مزارع برداشت شد. این نکته را باید در نظر داشت که بروز این بیماری در برخی از کشور‌ها موجب نابودی صنعت پرورش میگو در این کشور‌ها و به محاق رفتن تولید برای چندین سال شد.

وی گفت: راهبرد اساسی دیگری که مورد توجه سازمان شیلات ایران قرار داشته و با بروز این بیماری بر روی آن تاکید بیشتری داریم، توسعه مزارع کشت متراکم با الزامات سخت افزاری و نرم افزاری آن است تا این صنعت با کمترین مخاطره توسعه یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: در این راستا دستورالعمل فنی احداث مزارع کشت متراکم میگو تدوین و ابلاغ شده است و امیدوار هستیم با این شیوه و توسعه سیستم‌های بسته و نیمه بسته پرورش میگو بتوانیم رشد پایدار پرورش میگو را تضمین کنیم.

وی درباره میزان تولید ماهیان آب شیرین از قبیل قزل آلا و کپور ماهیان در مزارع و منابع آبی اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های دریافت شده، میزان تولید این ماهیان در سال 1402 بیش از 560 هزار تن بوده است که نسبت به سال 1401 از 10 درصد رشد برخوردار است، این در حالی است که بسیاری از مزارع کشور از خشکسالی رنج می‌برند و الزاما باید با آب کمتر ادامه تولید دهند.

حسینی ادامه‌داد: به این منظور توسعه به‌کارگیری فناوری‌هایی مانند نانو حباب ساز‌ها ضروری است که در سال 1402 استفاده از این ادوات در مزارع به صورت الگویی انجام شد و درسال 1403 نیز ادامه خواهد داشت.

وی اضافه‌کرد: از سوی دیگر در سال 1402 وقوع سیلاب‌های فصلی ناشی از تغییرات اقلیمی به زیر ساخت و میزان تولید در مزارع نیز آسیب زیادی را وارد کرد که بر اساس گزارش‌های رسمی نزدیک به 10 هزار تن پرواری در مزارع به دلیل سیلاب‌های تابستانه و بهاره تلف شدند.

رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به این سوال که پرورش میگو در نوار ساحلی و استفاده از این ظرفیت در سال 1402 به چه میزان انجام شده است و چه میزان ظرفیت استفاده نشده داریم؟ خاطرنشان کرد: مطابق مطالعات انجام شده نزدیک به 200 هزار هکتار اراضی مناسب پرورش میگو در استان‌های ساحلی جنوب و استان گلستان شناسایی شده است که از این میزان 90 هزار هکتار مطالعه شده، 64 هزار هکتار واگذار شده، 24 هزار هکتار در اختیار شرکت شهرک ها، 26 هزار هکتار در حال بهره برداری و 14 هزار هکتار در حال ساخت است.

منبع: وزارت جهادکشاورزی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی