سه‌شنبه 17 مهر 1403

رعایت و اصلاح الگوی مصرف نیاز امروز صنعت آب و برق در زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رعایت و اصلاح الگوی مصرف نیاز امروز صنعت آب و برق در زنجان

زنجان - ایرنا - صنعت آب و برق استان زنجان نیازمند رعایت الگوی مصرف و مدیریت آن از سوی مشترکان است تا با پایداری این انرژی‌ها با قطعی آب و برق مواجه نشویم.

اصلاح الگوی مصرف موجب ارتقای شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌ها می شود و از طرفی نیز زمینه گسترش عدالت را فراهم می کند.

مصرف بهینه انرژی ها باعث می شود تا علاوه بر پیشرفت علمی ناشی از ارتقای فن‌آوری در طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات بهینه مطابق با استانداردهای جهانی، فرصت توزیع مناسب منابع در همه مناطق و به تبع آن پیشرفت در دیگر بخش ها نیز فراهم شود. برای توزیع عادلانه انواع انرژی در سطح مناطق شهری و روستایی در همه نقاط کشور اعم از گرمسیری و سردسیری رعایت الگوی مصرف بویژه در فصل تابستان بیشتر از دیگر فصل های سال مورد تاکید است تا این عدالت برای همه یکسان رعایت شود و هموطنی در گرمترین شهر کشور در خاموشی برق و به دنبال آب آشامیدنی سالم و هموطنی دیگر در خنک ترین نقطه کشور زیر کولر و غرق در مصرف آب شرب نباشد. همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق مدیران صنعت آب و برق استان زنجان، نشست مشترکی با اصحاب رسانه برگزار کردند تا اطلاع رسانی های لازم برای آگاهی شهروندان از وضعیت منابع آبی و برق استان و کشور انجام شود بلکه مشترکان با صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف و مدیریت در توزیع عادلانه این انرژی سهیم باشند.

مصرف انرژی برق سالانه پنج تا هفت درصد افزایش می یابد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان بابیان اینکه اول تا هفتم تیر هفته مدیریت صرفه جویی در آب و برق نامگذاری شده است، گفت: برق به عنوان صنعت زیربنایی نقش بسیار اساسی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشور دارد و این صنعت عامل کلیدی توسعه، رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی است. علیرضا علیزاده افزود: تولید برق پایدار و مطمئن در سال جهش تولید نقش حیاتی برای تداوم و چرخش چرخ های صنعت دارد. وی با بیان اینکه ایران یک‌درصد جمعیت دنیا را دارد در حالیکه 2 درصد کل انرژی جهان را مصرف می کند، اظهار داشت: منابع بسیار عظیم زیرزمینی اعم از نفتی، گازی، کانی ها، معادن و انرژی های نو از قبیل خورشیدی، برق آبی و بادی در کشور وجود دارد. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان زنجان گفت: کشور ما به مهد انرژی معروف است ولی متاسفانه الگوی مصرف بسیار بیشتر از الگوی جهانی و کشورهای درحال توسعه است. علیزاده با بیان اینکه سرانه مصرف برق ایران سه برابر میانگین جهانی است، افزود: متوسط مصرف خانگی 900 کیلووات در ساعت و 2 هزار و 900 کیلووات ساعت در ماه متوسط مصرف هر خانوار ایرانی ثبت شده است. وی ادامه داد: شدت مصرف انرژی برق شاخصی به ازای تولید یک واحد از یک محصول است که این مهم 13 برابر ژاپن، هشت برابر کشورهای اروپایی و یک‌و نیم برابر چین است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: نیاز ویژه ای در مدیریت، رعایت و اصلاح الگوی مصرف داریم. علیزاده با بیان اینکه عمده ترین مصرف انرژی استان زنجان در بخش های صنعت و کشاورزی برای تولید است یادآوری کرد: 52 درصد برق استان در بخش صنعتی و 19 درصد در بخش کشاورزی است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با بیان اینکه 80 درصد مشترکان این شرکت خانگی هستند تصریح کرد: این تعداد 18 درصد مصرف انرژی دارند. علیزاده اظهارداشت: مصرف انرژی سالانه حدود پنج تا هفت درصد افزایش پیدا می کند و در میانه تابستان 300 ساعت مصرف بیش از تولید برق است. وی یادآوری کرد: برای همین منظور بهترین راهکار استفاده از ظرفیت مشترکان و مدیریت مصرف است تا بدون نیاز به سرمایه گذاری از این پیک گذر کنیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: به حتم فرهنگ سازی در جهت مدیریت مصرف در تابستان کمک کار است که رسانه ها می توانند در این خصوص نقش مهم خود را ایفا کنند.

بارندگی های زنجان 13 درصد کاهش دارد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان به وضعیت منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: تا چهارم تیرماه جاری 361 میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 415 میلیمتر بود، 13 درصد کاهش و میانگین بلند مدت 20 درصد رشد داریم. اسماعیل افشاری افزود: این میزان بارندگی ها نباید خوشحال کننده باشد چرا که به لحاظ اقلیمی به طور معمول دوره های خشک 10 تا 12 ساله داریم و اواسط آن 2 تا سه سالی بارندگی اتفاق می افتد. وی به وضعیت سدهای استان زنجان اشاره کرد و ادامه داد: 75 درصد سد تهم پر است و این سد 50 درصد آب آشامیدنی شهر زنجان را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه سد گلابر 72 درصد پر است، گفت: حجم این سد نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش یافته است. افشاری با بیان اینکه سد کینه ورس در آستانه سرریز شدن است، یادآوری کرد: بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده تامین آب شرب شهرهای ابهر و خرمدره از این سد آغاز شده است. وی اظهارداشت: سد تالوار نیز 25 درصد پر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش دارد. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: زنجان به لحاظ قرارگیری در حوزه آبریز 85 درصد در حوزه قزل اوزن قرار دارد. افشاری افزود: از هفت دشت استان زنجان که تعریف شده پنج مورد منفی است و 2 دشت در شهرستان های ماهنشان و طارم فاقد آب زیر زمینی بوده و متکی به رودخانه است که تخصیص برای کشاورزی نداریم و فقط برای شرب و صنعت است. وی اظهارداشت: طی سالهای گذشته از ذخایر استراتژیک صرفه جویی در و منابع اب زیرزمینی استفاده کردیم به طوریکه سالانه 71 سانتی متر افت ابرهای زیرزمینی به طور متوسط در سطح استان زنجان است.

50 درصد استان زنجان با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در مصرف انرژی وضعیت مناسبی نداریم چرا که الگوهای جهانی مصرف رعایت نمی شود، میزان بارش ها در کشور یک سوم متوسط جهانی اما مصرف آب شرب و بهداشتی 2 برابر میانگین جهانی است. علیرضا جزء قاسمی افزود: در سال 2020 تقاضای آب در دنیا 40 درصد، نیاز به انرژی 50 درصد و غذا 35 درصد افزایش پیدا می کند. وی تاکید کرد: این مهم لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه را مشخص می کند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: بارندگی های 2 سال اخیر، ما را به سمت وضعیت بهتر سوق نمی دهد چرا که مقایسه بارندگی دراز مدت با شاخص های خشکسالی نشان می دهد 50 درصد این استان در 10 سال اخیر با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند. جزء قاسمی تاکید کرد: بر اساس آمار بیش از 80 درصد آب آشامیدنی و بهداشتی استان از طریق سفره های زیر زمینی تامین می شود که وضعیت مناسبی ندارد. وی افزود: دشت های شهر زنجان در ابتدای بهره‌برداری برای آب آشامیدنی یکهزار و پنجاه لیتر در ثانیه برداشت می شد که این رقم در حال حاضر به 400 لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

انرژی برق قابل ذخیره سازی نیست مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان زنجان گفت: صنعت برق در بخش تولید متشکل از نیروگاه های حرارتی، تجدید پذیر، برق آبی و نیروگاه های دیگری که می توانند انواع انرژی های به برق تبدیل کنند، وظیفه تولید برق را برعهده دارند. علی خلجی اظهارداشت: بخش دیگر صنعت برق انتقال است که در ذیل شرکت توانیر قرار دارد. وی تاکید کرد: متاسفانه انرژی برق بر خلاف دیگر انرژی ها قابل ذخیره سازی نیست و این مهم ایجاب می کند انرژی برق تولیدی به اندازه مصرف شود. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان گفت: برای این شرکت مقرون به صرفه نیست که برای اوج مصرف 300 ساعت، سرمایه گذاری هنگفت داشته باشد. خلجی افزود: مدیریت به سمت تقاضا باید محقق شود و با به کارگیری روش های مختلف مصرف، سرمایه‌گذاری انجام شده با بهره‌وری بالا قابل استفاده باشد. وی یادآوری کرد: بر اساس سیاست ها موضوع مدیریت مصرف و تعرفه بندی کمک بیشتری در صرفه جویی انرژی می‌کند.

*س_برچسب‌ها_س*