شنبه 29 اردیبهشت 1403

رقم ذخیره‌سازی انرژی به 12 میلیارد مترمکعب می‌رسد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رقم ذخیره‌سازی انرژی به 12 میلیارد مترمکعب می‌رسد

معاون وزیر نفت گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های در نظر گرفته شده رقم ذخیره‌سازی به 12 میلیارد مترمکعب برسد.

هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه بیش از 6000 میلیارد تومان تسهیلات با کمک مؤسسه‌ها و بانک‌های عامل در اختیار شرکت‌هایی که در حوزه تکمیل زنجیره ارزش فعالیت می‌کنند، قرار داده می‌شود، گفت: برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، اقدام به تولید ساخت داخل بار اول در کشور، فعالیت‌هایی که درباره جمع‌آوری گاز‌های مشعل انجام می‌شود، تماماً حمایت و پشتیبانی می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه در طول یک سال اخیر نشست‌ها و هماهنگی‌های متعددی انجام شد و تلاش کردیم آن چیزی که در قالب لایحه دولت در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، گفت: در آینده نزدیک در بخش انرژی رافع مشکلات آینده کشور باشد که در صورت تصویب آن در همه عرصه‌ها شاهد موفقیتی خیره‌کننده باشیم.

فلاحتیان با بیان اینکه در برنامه هفتم ظرفیت‌هایی مبنی بر دستیابی به یک ظرفیت بالاتر برای سرمایه‌گذاران غیردولتی از طریق صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده است، گفت: با تعیین حواله‌های نفتی به سرمایه‌گذارانی که برای احداث پتروپالایشگاه‌ها وارد صحنه می‌شوند، کمک می کنیم. امیدواریم گره احداث پالایشگاه‌های جدید در برنامه هفتم باز شود و شاهد پیشرفت قابل‌توجه عملیات اجرایی این پروژه‌ها باشیم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه بیش از 20 میلیون بخاری در اماکن مختلف در کشور ما استفاده می‌شود که بازده این بخاری‌ها زیر 50 درصد است، گفت: اگر با یک حرکت جهادی این بخاری‌ها تعویض شود، یا خط تولید بخاری‌ها را مشروط کرد به اینکه بخاری‌های با بازده بالا تولید کنند، حداقل می‌توان شاهد موفقیت‌هایی خیره‌کننده در این عرصه بود.

فلاحتیان با بیان اینکه برای فاز نخست بیش از چهار میلیون بخاری با حمایت‌های دولت تعویض خواهیم کرد و به ازای هر بخاری که تعویض می‌شود، دولت 350 تا 396 دلار پول بلاعوض در قالب ماده 12 پرداخت می‌کند، گفت: در حوزه صنعت خودرو ضروری است که بازنگری صورت گیرد که مصارفشان معاینه فنی شوند، مصرف کنونی بنزین و نفت‌گاز در ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری باید بازنگری شوند و تولیدات داخلی با استاندارد‌های جهانی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه در ساختار مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی باید بازنگری شود، گفت: قانون‌گذار در ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر ظرفیت مناسبی ایجاد کرده که هرکسی در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند معادل سوخت صرفه‌جویی‌شده را در اختیارشان قرار دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی