سه‌شنبه 1 خرداد 1403

رمزنگاری متقارن در کلید عمومی و خصوصی به چه معناست؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
رمزنگاری متقارن در کلید عمومی و خصوصی به چه معناست؟

رمزنگاری متقارن، شکلی از رمزگذاری است که به ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات به‌صورت ایمن در بستر وب می‌پردازد. به جهت این رمزگذاری، ازکلید عمومی و خصوصی استفاده می‌شود. در هر کیف پول دیجیتالی، یک کلید خصوصی و یک کلید پابلیک یا عمومی وجود دارد. کلید محرمانه یا خصوصی نمایانگر ارز دیجیتال و کلید پابلیک یا عمومی نشانگر آدرس کیف پول دیجیتالی است. با ما همراه باشید تا درباره کلیدهای پرایوت و عمومی بیشتر بدانید:

رمزنگاری متقارن به چه معناست؟

یکی از انواع رمزگذاری‌ها، رمزنگاری متقارن است که در آن داده‌ها از طریق یک کلید، رمزنگاری یا رمزگشایی می‌شوند. این نوع رمزنگاری که به پیگ پن (Pigpen) نیز شهرت دارد، از یک کلید عمومی و خصوصی مشترک برای رمزنگاری یا رمزگشایی اطلاعات استفاده می‌کند. منظور از رمزگذاری، تبدیل اطلاعات به کد مخفی درهم ریخته‌شده و منظور از رمزگشایی، برگرداندن آن‌ها به حالت اولیه و قالب اصلی خود است. به‌عبارتی این رمزنگاری به یک کلید متکی است که بین دو یا چند کاربر مشترک است.

یکی از الگوریتم‌های رمزنگاری متقارن معروف، رمزنگاری AES (Advanced Encryption Standard) است که به‌طور گسترده در بسیاری از برنامه‌ها و سیستم‌های امنیتی استفاده می‌شود. امنیت بالا، قدرت محاسباتی ساده و امکان رمزگذاری و رمزگشایی سریع، از ویژگی‌های رمزنگاری متقارن و الگوریتم‌های آن است. شایان ذکر است که امنیت ارائه‌شده توسط این رمزنگاری را می‌توان با تنظیم طول کلیدها افزایش داد. به این شکل که هرچقدر طول کلید بیشتر باشد، شکستن رمز نیز دشوارتر می‌شود.

کلید عمومی یا Public Key چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کلید پابلیک کدی است که با کلید شخصی یا خصوصی جفت شده و از آن فقط برای رمزنگاری استفاده می‌شود. به‌عبارت دیگر، با استفاده از این کد، نمی‌توان داده‌ای را رمزگشایی کرد. کاربرد این کلید در دنیای کریپتوکارنسی فقط برای واریز رمز ارز است و دسترسی به اطلاعات درون کیف دیجیتالی، از طریق آن ممکن نیست. برای درک بهتر، می‌توان این کلید را مثل یک شماره کارت‌بانکی در نظر گرفت که همه افراد می‌توانند آن را داشته باشند؛ اما امکان دسترسی به جزئیات حساب برای آنان مقدور نیست. فرایند رمزنگاری پابلیک کی نیز با استفاده از تکنیک‌های ویژه‌ای انجام می‌شود که نقش مهمی در دنیای ارزهای دیجیتال دارند. درواقع وجود رمز ارزها به وجود این کلید وابسته است و بدون آن انجام تراکنش‌های دیجیتالی ممکن نخواهد بود.

ویژگی‌های کلید خصوصی

کلید خصوصی یا پرایویت کی «Private Key» به کلیدی گفته می‌شود که محرمانه است و نمی‌تواند در اختیار عموم قرار بگیرد، به همین دلیل آن را با نام کلید مخفی نیز می‌شناسند. کلید مخفی سری طولانی و تصادفی از 64 بیت است که نمی‌توان به‌راحتی آن را حدس زد. به‌عبارتی کلید مخفی را می‌توان کدی در نظر گرفت که کاربر به‌وسیله آن می‌تواند داده‌های رمزنگاری‌شده پابلیک کی یا عمومی را بازگشایی کند. دراصل کلید عمومی و خصوصی را می‌توان مکمل یکدیگر دانست.

پرایوت کلید نقش مهمی در بحث ذخیره‌سازی و حفاظت از دارایی‌های دیجیتالی دارد. برای درک بهتر، این کلید را می‌توان مانند رمز دوم کارت‌های بانکی در نظر گرفت که فقط صاحب کارت از آن مطلع است. پس مسئولیت نگه‌داری این رمز بر عهده صاحب حساب است، چراکه در صورت افشای اطلاعات رمز، دسترسی به موجودی توسط شخص دیگر نیز ممکن خواهد بود. این نکته را نباید فراموش کرد که تنها راه دسترسی به موجودی کیف پول، اطلاعات همین کلید است. بنابراین مهم است در حفاظت از آن کوشا باشید، به همین دلیل بهتر است که اطلاعات حریم خصوصی خود را در یک دستگاه ذخیره‌سازی آفلاین نگه‌داری کنید.

تفاوت‌های بین کلید عمومی و خصوصی

کاربرد اصلی کلید خصوصی و عمومی درواقع برای اطمینان از صحت اطلاعات معامله است. به‌عبارتی با استفاده از این کلیدها، می‌توان به داده‌های دریافتی از فرستنده اطمینان حاصل پیدا کرد. با این‌که کاربرد این کلیدها تقریباً یکسان است، ولی تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. ازجمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الگوریتم و مکانیسم

اولین تفاوت بین کلیدهای خصوصی و پابلیک در الگوریتم آن‌هاست. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره شد، کلید پابلیک یا عمومی کلیدی است که می‌تواند در اختیار همه قرار بگیرد؛ اما کلید پرایوت یا خصوصی کلیدی است که فقط در اختیار مالک است.

  • رمزگذاری و رمزگشایی

کلیدهای عمومی فقط قابلیت رمزگذاری دارند. درحالی‌که با استفاده کلیدهای خصوصی، می‌توان پیام‌ها را رمزگشایی کرد.

  • امضای دیجیتالی

امضای دیجیتالی نوعی ضمانت بابت اصالت تراکنش است که از طریق کلید پرایوت یا خصوصی انجام می‌شود. درواقع این امضا به معنای شناسایی آسان پیام‌ها در شبکه و تأیید هویت شخص است. به‌علاوه امکان نفی امضا از طریق فرستنده وجود نخواهد داشت. به این معنا که فرستنده پیام نمی‌تواند وجود امضا را پس از برقراری ارتباط نفی کند.

  • حریم خصوصی

در رابطه با حریم خصوصی این کلیدها، می‌توان اظهار داشت که کلیدهای خصوصی به شکل کاملاً محرمانه و اختصاصی در اختیار هر کاربر قرار می‌گیرند. به این ترتیب اگر اطلاعات کلید گم شود، بازگرداندن آن غیرممکن خواهد بود. در مقابل، کلید پابلیک یا عمومی برای همه کاربران در دسترس خواهد بود.

  • کارایی

از آنجایی که مکانیسم Private Key بسیار سریع‌تر از پابلیک کلید است، بنابراین کلیدهای خصوصی فقط به یک کد و کلیدهای عمومی به دو کد نیاز دارند.

سخن پایانی

رمزنگاری متقارن یکی از انواع رمزگذاری است که داده‌ها از طریق یک کلید عمومی و خصوصی رمزنگاری یا رمزگشایی می‌شوند. کلیدهای عمومی که آن‌ها را با نام کلیدهای پابلیک نیز می‌شناسند، به‌طور عمومی قابل‌دسترسی بوده و توسط کلیدهای خصوصی رمزگشایی می‌شوند. در مقابل کلیدهای خصوصی یا پرایوت قرار دارند که تنها توسط مالک شناسایی شده و به رمزگشایی کدها می‌پردازند. از آنجایی که این کلید همانند کلید یک قفل اختصاصی است، بنابراین مهم است که از اطلاعات آن به‌خوبی حفظت شود، چراکه در غیر این صورت، مسئولیت ناشی از عدم دسترسی مجدد به محتوای هر داده، بر عهده کاربر خواهد بود. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو کلید پرایوت و عمومی، می‌توان به الگوریتم و کارایی آن‌ها اشاره کرد.

منبع: ایسنا هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

رمزنگاری متقارن در کلید عمومی و خصوصی به چه معناست؟ 2
رمزنگاری متقارن در کلید عمومی و خصوصی به چه معناست؟ 3
رمزنگاری متقارن در کلید عمومی و خصوصی به چه معناست؟ 4