پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

رمزگشایی از انفجار پیجرها در لبنان / قمار اسرائیل، واشنگتن جا زد!

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
رمزگشایی از انفجار پیجرها در لبنان / قمار اسرائیل، واشنگتن جا زد!

حمله به پیجر، عملیات خرابکارانه اخیر اسرائیل همان واقعیتی بود که سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی ماه فوریه درباره آن به اعضای حزب الله هشدار داد.

به گزارش اقتصادنیوز، واشنگتن پست با انتشار یادداشتی مدعی شد، آنچه سه‌شنبه در لبنان رخ داد؛ تصاویری از یک فیلم تلخ بود، به واسطه انفجار پیجرها به طور همزمان در جیب صدها نفر از اعضای حزب‌الله در سراسر کشور تراژدی رقم خورد؛ تراژدی که نتیجه پروژه‌ای بود که اسرائیل با ترکیب جنگ سایبری و عملیات خرابکارانه آن را اجرایی کرد. به ادعای واشنگتن پست، حالا نوبت حزب‌الله است تا فصل بعدی این فیلم را بنویسد. مقامات اسرائیلی سه شنبه شب خود را برای انتقامی آماده می‌کردند؛ رخدادی که مقامات ایالات متحده نزدیک به یک سال است در تلاش هستند تا مانع از تحققش شوند. اسرائیل مسئولیت حمله سه شنبه را بر عهده نگرفت، هرچند این اتفاق تازه‌ای نیست. حمله‌ای با این پیچیدگی رد پای این بازیگر را به شکلی برجسته عریان کرد.

به نوشته واشنگتن پست، مقامات دولت بایدن به سرعت هرگونه مشارکت در حمله به اعضای حزب‌الله لبنان را انکار کردند و گفتند که هیچ اطلاع از چنین عملیاتی نداشتند. از منظر جو بایدن و معاونش کامالا هریس، زمان بندی برای چنین حمله‌ای نمی تواند بدتر از این باشد. این حمله زمینه ساز تشدید تنش‌ها شده و دو ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا دامنه جنگ را گسترده‌تر خواهد کرد. علاوه بر این، حمله غافلگیرانه اسرائیل ممکن است احتمال توافق آتش بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را از معنا تهی کند. به ادعای واشنگتن پست، مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه از طریق یک کانال محرمانه با ایران در تماس بودند تا اعلام کنند که ایالات متحده هیچ نقشی در این حمله نداشته است. (ادعایی) در حال حاضر دولت بایدن تصور می‌کند که حزب‌الله به این زودی واکنش نظامی فوری نشان نخواهد داد. به ادعای واشنگتن حتی اگر حمله‌ای نیز صورت گیرد، اسرائیل می‌تواند خسارات وارده را مهار کند، در صورت لزوم ایالات متحده برای دفاع از اسرائیل وارد میدان خواهد شد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «رمزگشایی از عملیات خرابکارانه اسرائیل علیه حزب‌الله / پیجرها چگونه منفجر شدند؟/ خاورمیانه و فصل تازه رویارویی» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.