سه‌شنبه 12 تیر 1403

روایت آسوشیتدپرس از تضعیف جایگاه مکرون

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
روایت آسوشیتدپرس از تضعیف جایگاه مکرون

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: تصمیم امانوئل مکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی وجهه و جایگاه وی را در داخل و خارج از این کشور تضعیف کرده است.

این خبرگزاری افزود: مکرون که ابتدا به عنوان رئیس جمهوری جسور و جوان ظاهر شد و احیای فرانسه از طریق سیاست هایش در حمایت از کسب و کارها و اروپا را مطرح کرد، «دیگر دلیلی» برای رای دهندگان فرانسوی باقی نگذاشته است به جز این که به تندروها رای دهند.

مقام کرملین با اعلام این نکته که فضای اعتماد روسیه و غرب درهم ریخته است، خاطرنشان کرد: «متاسفانه تاکنون به جز این گونه اظهارات نامطمئن، هیچ گونه شرایطی برای عادی سازی گفت‌وگو نمی‌بینیم»

این رسانه افزود: در شرایطی که به نظر می رسد راست افراطی در آستانه به قدرت رسیدن است، مکرون با درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام، جایگاه خود را در داخل و خارج از فرانسه تضعیف کرد.

آسوشیتدپرس با توجه به احتمال شکست حزب مکرون درانتخابات پارلمانی که مرحله نخست آن امروز یکشنبه و مرحله بعدی 17 تیر برگزار می شود، نوشت: مفهوم احتمالی این انتخاب تسهیم قدرت با نخست وزیری از حزب سیاسی رقیب و احتمالا جوردن باردلا رئیس حزب افراطی اجتماع ملی است.

این گزارش افزود: مکرون دو بار در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 و 2022 مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی را شکست داد.

رئیس جمهوری فرانسه در اولین پیروزی خود در حالی که جوانی 39 ساله بود، در صحنه موزه لور در پاریس با اشاره به رای دهندگان به لوپن وعده داد: هر کاری را انجام می دهم... تا آنها دیگر دلیلی برای رای دادن به راست افراطی نداشته باشند.

علاوه بر این شعار «نه راست و نه چپ» او، رقبای سنتی اش در حزب سوسیالیست و جمهوری‌خواهان محافظه‌کار را درهم شکست.

مکرون در سال 2022 نیز - البته با اختلاف کمتر - لوپن را شکست داد. وی اذعان کرد که مردم فرانسه نه به خاطر دیدگاه هاش بلکه به خاطر جلوگیری از راست افراطی به او رای دادند.

اما اکنون موجودیت حزب میانه او در معرض تهدید قرار دارد. نظرسنجی ها نشان می دهد که رقبای سرسخت رئیس جمهوری فرانسه در رقابت پارلمانی، نامزدهایی از راست افراطی و ائتلاف گسترده چپ موسوم به جبهه مردمی جدید را تشکیل می دهند.

ادوارد فیلیپ نخست وزیر سابق فرانسه به تازگی در تایید این امر گفت «مکرون اکثریت پارلمانی را نابود کرده است».

مکرون روز جمعه بعد از اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل بار دیگر از تصمیم خود برای انحلال پارلمان فرانسه دفاع کرد. هنگامی که از مکرون درباره استدلال یک قانونگذار حزب اجتماع ملی درباره این که «دوملیتی ها مانند وزیر فرانسوی و مراکشی سابق نباید در ترکیب دولت باشند» وی پاسخ داد این استدلال آنچه را که درمعرض خطر است مطرح می کند. وی سپس به موضوع برابری، برادری و عدالت اشاره کرد.

مکرون در یک کنفرانس خبری در اوایل ماه جاری میلادی چنین استدلال کرد که دستاوردهای اقتصادی اش، خود گویای همه چیز است.

وی گفت: نرخ بیکاری از بیش از 10 درصد به 7.5 درصد کاهش یافته و فرانسه در سال های اخیر در فهرست جذاب ترین کشور اروپایی برای سرمایه گذاری خارجی قرار گرفته است.

این ادعای مکرون در حالیست که دوران ریاست‌جمهوری وی با آشفتگی‌های بزرگی همراه بوده است، از اعتراضات جلیقه زردها علیه بی‌عدالتی اجتماعی و اقتصادی گرفته تا همه‌گیری کووید -19، جنگ در اوکراین و شورش‌های سال 2023 که با تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان آغاز شد.

آسوشیتدپرس به نقل از لیزا توماس داربوآ معاون بخش مطالعات فرانسه در اندیشکده مونتن مستقر در پاریس نوشت: نتیجه انتخابات پارلمانی فرانسه هر چه که باشد اقدام مکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام از هم اکنون جایگاه فرانسه در عرصه بین المللی را تضعیف کرده است.

وی گفت این انتخابات نگرانی هایی را در بخش هایی از اروپا و در بین شرکای بین المللی مکرون برانگیخته است. ما شاهد چنین نگرانی هایی در زمینه نرخ بهره و بازارهای مالی هستیم که اعتبار ما تا اندازه ای در این حوزه ها کاهش یافته است.

این تحلیگر افزود: در برهه کنونی نمی توان با اطمینان گفت که آیا کاهش اعتبار فرانسه «به دلیل بن بست سیاسی است که ما در یک سال گذشته با آن مواجه بوده ایم» یا «به دلیل احتمال به قدرت رسیدن حزب اجتماع ملی» است، اما چیزی که درباره مطمئن هستیم این است که بعید است موضع حزب راستگرای اجتماع ملی تصویر اطمینان بخشی را درباره فرانسه در سالهای آینده ارائه دهد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.