پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

روایت بانک مرکزی از رشد اقتصادی در بهار امسال / شاخص‌ترین رشد در بخش کشاورزی است

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
روایت بانک مرکزی از رشد اقتصادی در بهار امسال / شاخص‌ترین رشد در بخش کشاورزی است

اقتصادنیوز: آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کل کشور به روش ارزش افزوده در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است. بالاترین رشد در میان زیربخش‌ها به گروه «نفت» تعلق دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، طبق تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به روش ارزش‌افزوده و به قیمت‌های ثابت سال 1395 در بهار امسال به 390 هزار و 510 میلیارد تومان رسیده است. این رقم در بهار سال گذشته 378 هزار و 430 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، اندازه کیک اقتصاد در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بزرگ‌تر شده و به حدود 390 همت رسیده است.

رشد اقتصادی و اندازه اقتصاد را می‌توان به چند روش محاسبه کرد که یکی از آن‌ها روش «ارزش‌افزوده» است. در این روش، ابتدا کل اقتصاد به چند گروه کلی تقسیم می‌شود و سپس ارزشی که در طول یک سال در هر بخش خلق شده محاسبه می‌شود. مجموع این ارزش‌های جدید در کل بخش‌های اقتصادی، تولید ناخالص داخلی به روش ارزش‌افزوده را تشکیل می‌دهد. به منظور خارج کردن اثر تورم از این ارزش، آن را به قیمت یک سال پایه - که در گزارش بانک مرکزی سال 1395 است - محاسبه می‌کنند.

خبر مرتبط در بهار امسال؛ رشد اقتصادی 4.2 درصد شد / سهم نفت چقدر بود؟ + جزئیات

اقتصادنیوز: عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه اول سال 1403 "با احتساب نفت" و "بدون احتساب نفت" به قیمت های ثابت سال 1395 به ترتیب به 3905.1 و 3480.5 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 3.2 و 2.5 درصدی همراه بوده است. همچنین رشد اقتصادی به قیمت بازار در سه ماهه اول سال 1403 در مقایسه با فصل اول سال قبل معادل 4.2 درصد افزایش یافته است. تحقق رشد اقتصادی 3.2 درصدی (به قیمت پایه) سه ماهه اول سال 1403 در امتداد رشد اقتصادی 4.5 درصدی سال 1402 حکایت از تداوم رشد مثبت فعالیت های اقتصادی کشور دارد.

از میان اجزای اقتصاد، بالاترین رشد مربوط به «گروه نفت» و پایین‌ترین رشد مربوط به «گروه خدمات» بوده است. شاخص‌ترین رخداد نیز به نظر می‌رسد رشد «گروه کشاورزی» باشد که بعد از ماه‌ها تجربه‌ی رشد منفی و کمتر از یک، اکنون به محدوده بالای 3 درصد رسیده است.

مشروح این گزارش را با تیتر اولین تصویر بانک مرکزی از کیک اقتصادی بهار در اکوایران بخوانید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
روایت بانک مرکزی از رشد اقتصادی در بهار امسال / شاخص‌ترین رشد در بخش کشاورزی است 2