چهارشنبه 18 مهر 1403

روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز از طریق فاز 11 پارس جنوبی تولید می‌شود / عده‌ای این پروژه را به حضور خارجی‌ها گره زده بودند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز از طریق فاز 11 پارس جنوبی تولید می‌شود / عده‌ای این پروژه را به حضور خارجی‌ها گره زده بودند

حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی و تاثیر آن در ارتقا جایگاه بین المللی ایران در عرصه بین المللی گفت: افتتاح این فاز تا پیش از این دولت به حضور خارجی ها گره خورده بود و اعلام می شد که باید با تکنولوژی کشورها این امر عملیاتی شود. وی در ادامه بیان کرد: اما شرکت های خارجی...

حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی و تاثیر آن در ارتقا جایگاه بین المللی ایران در عرصه بین المللی گفت: افتتاح این فاز تا پیش از این دولت به حضور خارجی ها گره خورده بود و اعلام می شد که باید با تکنولوژی کشورها این امر عملیاتی شود.

وی در ادامه بیان کرد: اما شرکت های خارجی بعد از مدتی که در این فاز کار کردند آن را رها کردند و رفتند به این امید که این فاز 11 پارس جنوبی بعد از آنها رها می شود و کارش می خوابد یا اینکه ایران به آنها التماس می کند تا برگردند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: دولت سیزدهم که نگاهش به داخل و ارتقا توانمندی های داخلی بود با شروع دیپلماسی در سطح بین المللی و ارجحیت دادن به توان داخلی موفق شد در زمینه های مختلف از نظرات توانمندی ها و تکنولوژی های نیروهای بومی و مهندسین بومی استفاده کند. همتی ادامه داد: در همین راستا هم برای بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی از توانمندی های داخلی استفاده شد و در نهایت منجر به افتتاح این فاز شد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی به این دلیل اهمیت دارد که این فاز با استفاده از توانمندی های داخلی صورت گرفته و از سوی دیگر جوابی به کسانی بود که می گفتند بدون اتکا به توانمندی های خارجی امکان استفاده و بهره برداری از این فاز وجود ندارد و از سوی دیگر بهره برداری از این فاز دروازه ورود و بهره برداری از منابع ثروتی است که در اختیار ما بوده است.

همتی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با توسعه این فازها سهم برداشت خودمان را از این میدان مشترک با قطر افزایش بدهیم و هم اینکه با این اقدام بتوانیم درآمد زایی بیشتری داشته باشیم و این بهره برداری بتواند به رفع ناترازی گاز در زمستان ها هم کمک کند.

وی در ادامه گفت: بهره برداری از فاز 11 گامی مهم در راستای بهبود ظرفیت صادرات گاز کشور است. با این بهره برداری بیشتر از گاز و توسعه کامل آن می توانیم مصرف گازوئیل را در نیروگاه ها کاهش دهیم و بر ظرفیت صادرات گاز خود نیز بیفزاییم.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: قرار است روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز از طریق این فاز تولید شود که برآورد شده سالانه 5 میلیارد دلار درآمد زایی برای ما داشته باشد و قطعا با توسعه روز به روز آن می توانیم بر این درآمد بیفزاییم.

همتی در ادامه بیان کرد: بهره برداری از این فاز می تواند از مشکلات مردم در فصل زمستان بکاهد و با استخراج گاز از این فاز و افزوده شدن به ظرفیت کشور می توانیم از مشکلاتی که در فصل سرد سال به دلیل بالا رفتن مصرف به وجود می آیند جلوگیری کنیم.