پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

روند اصلاح زندانیان باید مانع از بازگشت به زندان ها شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
روند اصلاح زندانیان باید مانع از بازگشت به زندان ها شود

رشت - رئیس سازمان زندان ها با تأکید بر اجرای برنامه های اصلاحی برای زندانیان، گفت: این برنامه ها باید به گونه ای باشد که مانع بازگشت مجدد آنها به زندان ها شود.

رشت - رئیس سازمان زندان ها با تأکید بر اجرای برنامه های اصلاحی برای زندانیان، گفت: این برنامه ها باید به گونه ای باشد که مانع بازگشت مجدد آنها به زندان ها شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی حاج‌محمدی در سفر به استان گیلان و سرکشی از زندان‌های مستقر در شهرستان‌ها، با حضور در زندان انزلی با مددجویان این زندان گفتگو و بر پیگیری مشکلات و حمایت از خانواده‌هایشان تأکید کرد.

رئیس سازمان زندان‌ها در دیدار با مسئولان زندان‌های این استان با اشاره به فرآیند تحول در دوره جدید قوه قضائیه، گفت: حضور مؤثر و فزاینده قضات در زندان‌ها می‌تواند عامل مهمی در روند کاهش جمعیت کیفری و مددجویان ساکن در این مراکز باشد.

تأکید بر تعامل دوسویه با قضات و مراجع قضائی

وی افزود: بنابراین معتقدم تعامل دوسویه زندان با مراجع قضائی و قضات باید بیش از گذشته افزایش یابد تا فرآیند اصلاح مجرمان با انجام برنامه‌های فرهنگی و ارتقای برنامه‌های اشتغال‌زایی، جدی‌تر دنبال شود.

حاج‌محمدی درباره زندانیان که به مواد مخدر اعتیاد دارند، گفت: روند اصلاحی ما نسبت به این دسته از مددجویان باید اینگونه باشد که در آنان ایجاد روحیه و انگیزه کنیم تا لااقل با ترغیب به زندگی، در زندان دست از مواد مخدر بکشند.

وی تأکید کرد: باید آنان را تشویق کرد چرا که رهایی آنان از دام اعتیاد نه‌فقط به صلاح خودشان است بلکه به اصلاح خانواده و جامعه می‌انجامد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مددجویان در زندان باید مجموعه‌ای از برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را داشته باشند، ادامه داد: زندانیان باید آماده ورود به جامعه باشند و بعد از آزادی هم دیگر به چرخه جرم باز نگردند.

وی اضافه کرد: مراقبت بعد از خروج زندانیان در کنار حمایت از آنان و خانواده‌های آنها مثل دوران حبس، در دستور برنامه‌های حمایتی سازمان زندان‌ها است.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به بر ضرورت توجه به ارائه خدمات لازم به زندانیان متنبه، گفت: همواره به مدیران تأکید شده که نسبت به زندانیان که از بند رهایی می‌یابند و مشخص است که اصلاح شده و می‌خواهند زندگی درستی در جامعه داشته باشند، به طور ویژه ارائه خدمات شود.

حاج‌محمدی ادامه داد: در خدمت‌رسانی باید به گونه‌ای باشد که زندانیان بعد از آزادی نیز مورد حمایت باشند و به سمت جرم و بزه بازنگردند.

روند اصلاح زندانیان باید مانع از بازگشت به زندان ها شود 2
روند اصلاح زندانیان باید مانع از بازگشت به زندان ها شود 3