دوشنبه 16 مهر 1403

رویکرد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تربیت نیروی انسانی کارآ و بهره‌ور است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رویکرد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تربیت نیروی انسانی کارآ و بهره‌ور است

زنجان - ایرنا - مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: رویکرد تعریف‌شده در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تربیت نیروی انسانی دارای کارایی، بهره‌وری و مهارت است و بیشتر کشورهای جهان، تلاش‌های گسترده‌ای برای تقویت این آموزش‌ها آغاز کرده‌اند.

محمدرضا انصاری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود خود با تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر برای بازار کار و محو معضل بیکاری و آثار سوء ناشی از آن استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تقاضامحور بودن آموزش‌ها بوده و این رویکرد به صورت مطلوب و موثر به خوبی در حال اجرا است.

انصای با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به صورت عملی و کارگاهی است، افزود: آموزش‌های عملی می‌تواند نقش و جایگاه موثری ایجاد کند تا فارغ‌التحصیلان و دانشجویان علاقه‌مند با طی دوره‌های مهارتی به تخصص‌های کاربردی و عملی مسلط شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: وجود افراد تحصیلکرده در مراکز فنی و حرفه‌ای این استان برای یادگیری مهارت، یک افتخار و رویکرد مطلوب برای یادگیری مهارت است و تمام افراد با تحصیلات متفاوت به مهارت نیاز دارند و رشته‌های متنوع فنی و حرفه‌ای نیز پاسخگوی این مهم است.

وی اظهار داشت: آموزش‌های رسمی در کشور توسط وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و بخش دیگر این آموزش‌ها مربوط به فنی و حرفه‌ای است که آموزش‌های مهارتی را ارائه می‌کند.

انصاری با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار زندگی مردم، جاری و ساری است، افزود: با توجه به این رویکرد، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گام‌های مؤثری برای گسترش آموزش‌های مهارتی در بخش‌های دولتی و خصوصی و ایجاد رابطه تعاملی اثربخش بین آموزش‌های مهارتی و نیاز بازار کار به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم استان برداشته است.

وی، ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و جوانان را از وظایف فنی و حرفه‌ای خواند و خاطرنشان کرد: فنی و حرفه‌ای، نگاه خود را به این موضوع، معطوف داشته و ارتباط کارجویان با دنیای کسب و کار را برقرار می‌کند تا از این منظر، شاهد موثر بودن آموزش‌ها باشیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: اساس توسعه همه‌جانبه، نیازمند فراهم بودن ابزارهای مورد نیاز بوده که یکی از آن‌ها، نیروی انسانی ماهر و با دانش است.

وی اظهار داشت: تا زمانی که آموزش را در جامعه نهادینه نکنیم، نمی‌توان با شعار توسعه، همگام شد و انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی استان در این راستا همراه ما باشند و نیروهای خود را با مهارت‌افزایی در این مرکز، آشنا کنند.

انصاری با اشاره به اهمیت پژوهش و بررسی ظرفیت‌های موجود استان جهت به‌کارگیری در آموزش‌های مطرح، افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، افراد را برای ورود به دنیای کار، آماده می‌کند و به‌یقین این آموزش‌ها زمانی می‌تواند موثر واقع شود که نیازهای جامعه را در نظر گرفته باشد.

وی با اشاره به تولید محتوای الکترونیکی برای ورود به دنیای حرفه‌ای کارآموزی، گفت: سامانه کارجو و بانک اطلاعاتی نیروی کار ماهر در اختیار مراکز مشاوره و کاریابی قرار می‌گیرد.

انصاری افزود: تبدیل مرکز شهرک صنعتی به مرکز تخصصی مکانیک و صنایع و راه‌اندازی مرکز هتلداری و گردشگری در شهرستان سلطانیه از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل خواهد بود.

*س_برچسب‌ها_س*