دوشنبه 2 مهر 1403

ریشه کریدور زنگزور در توافقنامه صلح روسیه است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ریشه کریدور زنگزور در توافقنامه صلح روسیه است

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که ریشه ایده کریدور زنگزور در توافقنامه صلح روسیه است، گفت: تصرف قره‌باغ کوهستانی باعث شد اعتماد به نفس آذربایجان برای تغییر ژئوپولتیک منطقه افزایش یابد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امین ترفع با اشاره به اینکه جنگ دوم قره‌باغ 6 هفته به طول انجامید، اظهار داشت: آذربایجان 7 منطقه از اطراف قره‌باغ را توانست با تصرف نظامی ازاد و به خاک خودش ملحق کند.

وی ادامه داد: در نوامبر 2020 با میانجیگری روسیه توافقنامه صلح به‌صورت سه‌جانبه امضا شد. شاید بتوان این گونه جمع‌بندی کرد ریشه ایده کریدور زنگزور در توافقنامه صلح روسیه است.

وی یادآور شد: در بند 9 این این توافقنامه آمده که تمام ارتباطات اقتصادی و حمل‌ونقل منطقه باید رفع شوند و ارمنستان متعهد است تا امنیت ارتباط مناطقی غربی آذربایجان به نخجوان را با نظارت نیروهای روسی برقرار کند.

وی بیان کرد: در قبال این کار، آذربایجان متعهد شد امنیت کریدور لاچین برای ارتباط ارمنستان به قره‌باغ کوهستانی را حفظ و آنرا باز نگه دارد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: به‌عبارت ماهیت کریدور زنگزور به بند 9 موافقتنامه سه‌جانبه روسیه، آذربایجان و ارمنستان امضا شد. سال 2023 آذربایجان موفق شد با عملیات نظامی قره‌باغ کوهستانی را نیز تصرف کند. این اتفاق باعث اعتماد به نفس آذربایجان افزایش یابد تا بتواند تغییرات ژئوپولتیک در منطقه را دنبال کند.

ترفع بیان کرد: در عین حال ارمنستان مدعی شد با توجه به این‌که بندی از توافقنامه صلح نوامبر 2020 میلادی ابطال شده و از دستور کار خارج شده درباره کریدور لاچین، بنابراین کل توافقنامه مذکور از انتفاع ساقط است.

وی افزود: در میانه جنگ 2020 آذربایجان و ارمنستان، علیف واژه زنگزور را وارد ادبیات ژئوپولیتکی آذربایجان کرد.