پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

زنان را باید برای نقش آفرینی‌های قوی و جدی در جامعه آماده کنیم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
زنان را باید برای نقش آفرینی‌های قوی و جدی در جامعه آماده کنیم

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه هم اندیشی امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت هفته معلم امروز با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی برگزار شد.

طهرانچی در این جلسه با بیان اینکه اساساً جامعه دو خط فکری دارد، گفت: در واقع جامعه کوثر، سازنده و مولد و جامعه ابتر دو خط فکری رایج در جوامع است. خداوند به حضرت محمد (ص) می فرماید: ما به تو کوثر دادیم. حضرت فاطمه زهرا (س) نماد کوثر و تفکر زایندگی است که در مقابل جریان ابتر و بدون دنباله قرار دارد.

وی با بیان اینکه هر نهاد سازنده‌ای در بطنش زنی دارد که مولد است، اظهار داشت: مولد بودن به معنای ساختن خط فکر و همچنین ایجاد سلسله جنبان یک حرکت فکری پایدارِ سالم نسل طیب است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مسأله «زنان» و «خانواده» را دو موضوع جدا از هم دانست و افزود: زن دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که باید این ویژگی ها و خصوصیات را حفظ کند و از فعالیت‌هایی که متناسب با روحیات مردان است، پرهیز کند. زن در خانواده و اجتماع نقش محوری دارد. اگر حضور زنان در اجتماع سبب کم رنگ شدن نقش آنها در خانواده شود، به آنها ظلم کردیم، همچنین اگر زنان را از فعالیت های اجتماعی محروم کنیم، برخلاف تعالیم اسلامی عمل کرده ایم. زنان را باید برای نقش آفرینی های قوی و جدی در جامعه آماده کنیم.

طهرانچی با انتقاد از اینکه رشته های تحصیلی حوزه مطالعات زنان، وارداتی و برگرفته از غرب است، گفت: نیازمند پژوهش‌های جدی در حوزه زنان براساس تعالیم دین اسلام و فرهنگ ایرانی هستیم و باید در زمینه های زن بودن، نقش آفرینی زنان در خانواده و جامعه، مطالعات بسیار انجام دهیم، چرا که زنان به عنوان عنصر مولد سازنده دارای قابلیت های فراوانی هستند که باید از آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه محیط تعلیم و تربیت است، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید بر روی سه محور اصلی جامعه و جمعیت، نظام آموزشی و خانواده فعالیت کند. ارائه مباحث خانواده شناسی در دانشگاه ها الزام و ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اساساً در نگاه اسلام، خانواده جایگاه رکنی دارد و بستر تربیت اجتماع است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تأسیس و راه اندازی دانشکده های موضوعی اشاره و تصریح کرد: به دانشکده های موضوعی نیاز داریم، چرا که مبتنی بر مسأله یابی، مسأله شناسی و حل مسائل است. این دانشکده‌ها براساس آمایش سرزمینی و متناسب با زیست بوم مناطق با هدف حل مسائل و پاسخ به نیازهای امروز جامعه ایجاد می‌شود.

عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده در ابتدای این جلسه گفت: در رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه زنان و امور خانواده، سند تحول و تعالی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه زنان به عنوان محور اصلی خانواده و کنشگران عرصه اجتماعی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، اظهار داشت: باید فضا را برای زنان ایجاد کنیم تا هم بنیان خانواده ها حفظ شود و هم شاهد فعالیت آنان در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و... باشیم.

در ادامه این جلسه خانم ها مشایخی هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)، ذوالقدر معاون پژوهشی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی واحد علوم و تحقیقات و کاشانی وحید مدیر پژوهش و فناوری دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات به ارائه پیشنهادات، نظرات و دیدگاه های خود در حوزه مطالعات زنان و خانواده پرداختند.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید محمدمهدی طهرانچی دانشگاه آزاد اسلامی نقش آفرینی‌های قوی و جدی زنان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است